Iedereen kan een prototype maken

Onmisbaar als je jouw idee wilt valideren
Gepost op: 23 mei 2020 | Ondernemerschap

'Ik kan het zelf niet maken' is een veelgehoord antwoord als je mensen met een idee vraagt of ze het product of op z'n minst al een prototype kunnen laten zien. En dat is begrijpelijk als je niet kan programmeren, niet weet hoe je met componenten een robot maakt of hoe je kan 3D printen. Maar met de vaardigheden die we als kind hebben geleerd bij handarbeid en techniek kan je een heel eind komen als het gaat om het maken van een prototype of mock-up én dit kan je heel veel opleveren!

Het hebben van een voorbeeld van wat je wilt gaan maken dat je kan laten zien of zelfs kan aanraken is ongelofelijk waardevol voor een startup. Omdat een beeld meer zegt dan 1000 woorden helpt het je een aantal dingen te doen.

  1. FEEDBACK - Op het moment dat je aan iemand jouw idee laat zien is het voor hen direct duidelijk wat je bedoeld en kunnen ze zich inbeelden hoe zij of anderen het gaan gebruiken. Dit zorgt ervoor dat ze je gerichte feedback kunnen geven. Tips over hoe je het kunt maken of over hoe anderen denken dat ze het zullen gebruiken.
  2. DOEL - met een voorbeeld kan je bovendien aan andere of nieuwe teamleden snel uitleggen wat je wilt dat er gemaakt wordt. Het doel is voor iedereen duidelijk én je hebt een duidelijk vertrekpunt om met z'n allen vanuit verder te werken.
  3. GEBRUIKERSINFORMATIE - met een voorbeeld hoe het uiteindelijke product eruit gaat zien kunnen potentiele eindgebruikers zich heel snel inbeelden hoe ze het product gaan gebruiken. Je kan de 'full life cycle use case' gaan naspelen en dit levert heel veel waarde volle inzichten op.
  4. IDENTIFICEER GEBREKEN - in je gedachten werkt het product uiteraard perfect maar als je een echt exemplaar hebt kom je er veel sneller achter waar je iets over het hoofd hebt gezien. Is het groter of juist kleiner dan gedacht, past een bepaald product er niet in of ben je vergeten iets mee te nemen dat voor je eindgebruiker erg belangrijk is? Je komt er met een prototype veel sneller achter.
  5. BESPAARD GELD: zelf je eerste prototype(s) maken bespaard je erg veel tijd en vooral geld, omdat jij in een latere fase aan heel veel 'bugs' uit je ontwerp hebt kunnen halen kan je op het moment dat je een expert gaat betalen voor het maken van je product heel precies uitleggen hoe je het wilt hebben.
  6. ENTHOUSIASM- het hebben van een fysiek voorbeeld van het uiteindelijke product helpt om investeerders, coaches en (potentiele) teamleden te overtuigen van jouw verhaal. Een pitch waarbij je ook laat zien hoe je product eruit komt te zien is veel sterker dan een pitch waarin je het enkel in woorden moet uit proberen te leggen.
  7. ENERGIE - tot slot is het werken aan je eigen product vaak ongelofelijk leuk. Zeker bij het maken van een mock-up of niet werkend prototype ben je vaak zelf aan het knutselen, zie je snel resultaat en je ziet jouw idee waarheid worden. Dit geeft erg veel energie!

Belangrijk: het maken van een mock-up hoeft absoluut niet duur te zijn, je kan de meeste materialen vaak thuis vinden of goedkoop inkopen of verzamelen. Daarnaast hoeft het niet een perfect product te zijn en kom je met beperkte knutsel of computervaardigheden al heel ver, bovendien staat het internet vol met videos en andere tips.

HANDIGE LINKS:

Om te beginnen hierbij een aantal links om je te helpen met het maken van je eerste prototype of mock-up:

  1. Je kan een fysiek prototype makkelijk maken door karton te gebruiken: https://www.youtube.com/watch?v=k_9Q-KDSb9o
  2. Als je een app maakt kan je deze 20 tools gebruiken om zelf een eerste ontwerp te maken: https://codingsans.com/blog/mockup-tools
  3. Ben je iets handiger met een computer? Dan kan je met SketchUp een eerste 3D tekening van je product maken: https://mastersketchup.com/14-tips-for-designing-prototypes-for-3d-printing/
  4. Niet knutselen maar wel een prototype maken? Gebruik dan lego. En dit kan je ook gebruiken om het verhaal van jouw product na te spelen: https://www.devbridge.com/articles/what-do-lego-bricks-and-prototyping-have-in-common/
  5. Tot slot, is je prototype af? Ga dan direct testen: https://www.interaction-design.org/literature/article/test-your-prototypes-how-to-gather-feedback-and-maximise-learning

Veel succes en plezier! En als je vragen of opmerkingen hebt kan je altijd contact opnemen via

ondernemerschap@hva.nl en we zien foto's van jouw prototype graag terug op de LinkedIn groep van de Amsterdam Venture Studios - Amstelcampus.

Bonus: het verschil tussen een prototype, mock-up, een wireframe en een mv(b)p

Als je nieuw bent in de wereld van ondernemerschap en ontwerpen dan kunnen deze termen allemaal heel erg op elkaar beginnen te lijken. Daarom is het goed om scherp te hebben wat we er onder verstaan:

Schets - dit is de allereerste weergave (vaak een tekening) van het product, het hoeft niet compleet te zijn, je laat vaak slechts de belangrijkste functionaliteiten zien. Je besteedt er bovendien geen geld en niet veel tijd aan, het is slechts bedoeld om de allereerste indrukken over te brengen. (tip: ze zijn wel leuk om te bewaren om te kijken en te laten zien waar het allemaal begon).

Wireframe - deze term wordt voornamelijk gebruikt als we het hebben voer digitale producten. Bij een wireframe laat je wel alle schermen van de applicatie of het software programma zien maar dit is meestal in zwart-wit en zonder enige opmaak. Je kan dus zien welke knoppen in het programma zitten maar het product werkt niet en heeft ook nog niet de look en feel van het uiteindelijke product.

Mock-Up - bij een mock-up zie je wel hoe het uiteindelijke product eruit komt te zien maar het is nog een statisch product. Dit wilt zeggen dat het product nog niks doet. Stel je ontwerpt een telefoon dan heb je wel de hele buiten kan van hoe de telefoon er uit ziet maar het scherm en de knoppen functioneren niet. En bij een applicatie heb je alle schermpjes van de app maar je kan nog niet in de app van scherm naar scherm klikken en informatie invoeren. In plaats daarvan kan je enkel de afbeeldingen laten zien.

Proof of concept - als je in je product gebruik maakt van technologie waarvan je niet zeker weet of dit kan werken. Bijvoorbeeld een hendel die iets moet openen of een berekening die bepaalde data moet gebruiken om een specifieke waarde te berekenen, dan wil je dit natuurlijk testen. Het testen van zo'n functie of een combinatie van functies noemen we een proof of concept. Dit is dus een testopstelling die je instaat stelt om dit te testen en hoeft daarmee niet eens herkenbaar te zijn als het uiteindelijke product.

Prototype - Een prototype is tenslotte een product waarbij de functionaliteit wel (deels) werkt. Dit zorgt ervoor dat je het product kan gaan testen bij de doelgroep en kan kijken hoe ze het gebruiken en je kan er simulaties mee draaien. Je combineert hiermee dus de mock-up met de proof-of-concepts.

MV(B)P - het minimal viable (business) product is tot slot het product waarvan jij weet dat het werkt en er uitziet op de manier waarop jij denkt dat het er voor jouw klant uit moet zien dat jij nu op de markt kan brengen. Het heeft misschien nog niet alle functionaliteiten - je hebt vast nog heel veel extra functionaliteiten die je er graag aan toe wilt voegen - maar dit is de minimale versie waarvan jij denkt dat eindgebruikers het zullen gebruiken én er hopelijk ook voor zullen betalen. Als dat laatste het geval is kan je vervolgens met die inkomsten het product doorontwikkelen en functies aan het product toevoegen.