Op zoek naar jouw startup idee (1) - Probleem identificatie

In welk probleem ga jij je tanden zetten?
Gepost op: 24 mei 2020 | Ondernemerschap

Je wilt de wereld is mooier maken en gaan ondernemen met een creatieve oplossing of een duurzame innovatie maar waar begin je dan? Hoewel ideëen zoals de Waka Waka of Healthy.io zo logisch in elkaar zitten dat het oogt alsof het alleen maar logisch is dat je het verzint is het verzinnen van een heel nieuw idee helemaal niet zo gemakkelijk als het lijkt. Dit zijn vier stappen om een situatie te vinden waar jij het verschil kan gaan maken.

Om te beginnen weten we dat het verzinnen van een idee geen geluk is en je kan dingen ondernemen om zelf zo'n kans te spotten. De ingredienten heb je vaak al voorhanden, zoals je eigen netwerk, je studie, je werk en levenservaring, je reiservaring, dingen waar je goed in bent, middelen die je tot je beschikking hebt én je eigen passie en nieuwsgierigheid.

Het doel van de komende vier stappen is om een situatie te indentificeren waar jij het verschil wilt gaan maken.

Voor je begint

Voor je begint aan deze stappen moet je bepalen of je deze zoektocht start in je eentje of dat je dit met anderen gaat doen. Uiteindelijk gaat er waarschijnlijk een idee uit komen dat je niet alleen kan realiseren en het is altijd handig met brainstormen om meer dan één iemand te hebben. Maar je kan er ook voor kiezen nu alleen te beginnen en op een later moment de hulp erbij te zoeken.

ROUTE A

Stap 1: Voor welke SDG heb jij een passie?

De Verenigde Naties hebben met elkaar 17 duurzame ontwikkelingsdoelen afgesproken met thema's van klimaat tot onderwijs en van armoede tot innovatie. Verken deze 17 doelen en de subdoelen en probeer voor jezelf te achterhalen aan welk (sub)doel jij het liefst een bijdrage zou willen leveren: https://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300

Om een beter inzicht te krijgen kan je ook kijken naar de Good Life Goals en de SDG Business Goals om te kijken of er een subdoel is gerelateerd aan individueen of organisaties waar jij gepassioneerd over bent?

Stap 2: Waar kan je een verschil maken?

Nu je een SDG hebt uitgekozen is het de vraag waar op dit moment verbetering mogelijk is. Welke activiteit vind er op dit moment plaats waar op dit moment een negatieve of geen positieve impact op het door jou gekozen doel wordt gemaakt?

Ga op zoek naar data over waar spraken is van negatieve impact bijvoorbeeld door op Our World in Data te kijken. Stel je hebt bij stap 1 gezegd dat je gepassioneerd bent een bijdrage te leveren aan Doel 3.4, het inperken van de vroegtijdige sterfte gelinkt aan niet-overdraagbare ziekten. Dan kan je in de data zien dat wereldwijd jaarlijks 1,6 miljoen mensen overlijden aan de gevolgen van binnenshuise luchtverontreiniging. En uiteraard kan je ook de data van bijvoobeeld het CBS of van Amsterdam gebruiken.

Bij deze stap is de uitkomst uiteindelijk dat je een aanwijsbare situatie waar spraken is van een negatieve of te weinig positieve impact. Dit kan varieren van 'gezinnen in rural afrika hebben geen electriciteit en verlichten hun woning met petroleum lampen' tot 'de chocolade die in Nederland wordt verkocht wordt gemaakt met behulp van moderne slavernij'.

ROUTE B

Stap 1: Wat is jouw passie?

Bij deze route starten we niet met de duurzaamheidsdoelen maar met jouw passie. Deze passie kan bestaan uit van alles: een specifieke doelgroep of branche waarin je graag wilt werken of een specifiek product waar je dol op bent.

Wat wel belangrijk is bij deze stap is dat je bedenkt dat het niet de bedoeling is dat product exact na te maken, je gaat straks op zoek naar nieuwe oplossingen om in die behoefte te voorzien.

Maar voor nu is dus de vraag waar jij gepassioneerd over bent: ballet, rugby, pizza, dance festivals, verzekeringen, honden trimmen, werken met mensen met niet-aangeboren hersenletsel, het kan allemaal.

Wat wel helpt is als je op zoek gaat naar een dergelijke passie is dat dit niet een tijdelijke passie is maar dat het een onderwerp is waar je al kennis over hebt en waar mogelijk een netwerk in hebt. Het is dan ook heel logisch om een onderwerp te kiezen gerelateerd aan je studie of waarin je je tijdens je studie met stages, minoren en scripties kan gaan specialiseren.

Stap 2: Waar kan je een verschil maken?

Nu je een passie hebt uitgekozen ga je op zoek naar een proces of situatie die hieraan gerelateerd is. Heb je gekozen voor voetbal dan ga je bijvoorbeeld kijken naar hoe een seizoen eruit ziet voor een amateur speler of als je voor theater gekozen hebt naar het bezoek van een voorstelling. Je kiest een situatie of gebeurtenis en brengt deze in kaart met behulp van de customer journey map: https://www.boardofinnovation.com/tools/customer-journey-map/

En terwijl je door de hele beleving gaat van het door jouw gekozen proces ga je op zoek naar de momenten waar iets beter zou kunnen. Bijvoorbeeld omdat er spraken is van onduurzaamheid (check de SDG's), negatieve emoties, verspilling of omdat er simpel weg nog meer van iets goed kan worden gecreeerd.

De uitkomst van deze stap is dus ook hier een aanwijsbare situatie zoals 'mensen met een lager inkomen kunnen nooit het theater bezoeken' of 'ouderen in verzorgingstehuizen hebben vaak last van eenzaamheidsgevoelen'.

VERVOLG

Stap 3: Formuleer het probleem waaraan je gaat werken

Nu je de situatie heb waaraan je wilt gaan werken wordt het tijd deze gestructeerd te omschrijven. Dit helpt je om het probleem waar je uiteindelijk een oplossing voor gaat zoeken af te bakenen maar je komt er ook al snel achter waar je nog extra informatie moet gaan verzamelen. Want hoe meer inzicht je hebt in het probleem, des te groter de kans dat je er een werkende oplossing voor gaat verzinnen.

Het advies is om daarbij gebruik te maken van het Problem Statement Canvas. Dit helpt je om jouw probleem gestructureerd te verwoorden en laat zien wat je allemaal moet gaan onderzoeken. De bedenker van dit canvas heeft het over het hebben van Sherlock Holmes-vaardigheden en dit komt aardig in de buurt van wat de volgende stappen belangrijk is. Namelijk net als een detective in kaart brengen wat de situatie exact is, wat allemaal van invloed is op hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan en wat de gevolgen ervan zijn.: https://www.metabeta.com/articles/process/problem-statement-canvas/

Als je dit canvas hebt ingevuld heb je een behoorlijk goed idee van wat je allemaal nog niet weet over jouw probleem. Dit is het moment om door te gaan naar stap 4.

Stap 4: Probleem Validatie

Het is tijd om erop uit te gaan - net als de eerder aangehaalde detective is het tijd om getuigen te gaan interviewen. Juist omdat degene die betrokken zijn bij de door jou geidentificeerde situatie je kunnen vertellen wat er precies aan de hand is, wat de gevolgen zijn en hoe zij zich er door voelen.

Om je hierbij te helpen is het aan te raden gebruik te maken van het Problem Validation Script van de Board of Innovation. Dit interview script helpt je om het gesprek met mensen die te maken hebben met jouw probleem aan te gaan.

Het kan best spannend zijn om te doen maar desondanks geven deze gesprekken je erg veel waardevolle inzichten. Daarnaast kunnen juist deze gesprekken je het gevoel geven daat je echt met iets belangrijks bezig bent en je de energie en overtuiging geven om er vol voor te gaan. Tot slot vinden potentiele samenwerkingspartners, coaches en investeerders het altijd positief als je al bent gaan praten met potentiele eindgebruikers en klanten. Dit toont lef, vastberadenheid en ondernemerschap.

Neem de geleerde lessen mee terug naar je problem statement canvas uit stap 3 en op het moment dat je het gevoel hebt dat je echt grip op het door jou gekozen probleem hebt, dan wordt het tijd om te gaan zoeken naar een oplossing waarmee jij je startup kan beginnen.