Venture Centre

Alumni WasteBase presenteerde op Dutch Design Week 2023

3 nov 2023 10:15 | Ondernemerschap

Dit jaar was de start-up WasteBase aanwezig op de Dutch Design Week in Eindhoven. WasteBase, opgericht door AUAS en Venture Centre Alumni Romaike Slikker en Ramon de Iongh, is een start-up die fabrikanten en ontwerpers met elkaar in contact brengt door een platform te bieden waarop fabrikanten hun afval kunnen aanbieden zodat het door ontwerpers hergebruikt kan worden. Slikker: "Zoals gehoopt heeft de DDW ons inzicht gegeven in de wensen en behoeften van ontwerpers, architecten en andere makers. Onverwacht, maar super waardevol was dat er ook veel fabrikanten naar de DDW kwamen die ons een enorm scala aan materialen aanboden die we aan onze database kunnen toevoegen."

Een nieuwe kijk op afval met WasteBase

Heb je je ooit afgevraagd of (het herontwerpen van) afval de sleutel kan zijn tot een duurzamere toekomst? WasteBase is een innovatieve startup die afval opnieuw bedenkt, met als missie om waardevolle restmaterialen uit de productie van producten opnieuw te gebruiken. WasteBase wil de vindbaarheid van deze waardevolle materialen vergroten door fabrikanten en ontwerpers met elkaar te verbinden via een platform. Dit circulaire ontwerp maakt het niet alleen mogelijk om afval en kosten te verminderen, het vergemakkelijkt ook directe verbindingen tussen partijen voor samenwerking op grotere schaal. We zijn verheugd te kunnen aankondigen dat ons voormalige 10K team WasteBase is geselecteerd als een van de bedrijven in de categorie 'Service en Innovatie' op de #DDW! De stand van WasteBase nodigde bezoekers uit om de kracht van hergebruik uit eerste hand te ervaren en zich een wereld voor te stellen waarin afval niet langer wordt weggegooid, maar wordt omarmd als een waardevolle bron.

Dutch Design Week 2023

De Dutch Design Week (DDW) is niet alleen een viering van creativiteit; het is een showcase van innovatie, #duurzaamheid en de verreikende mogelijkheden van ondernemerschap. Van 21 tot en met 29 oktober werd Eindhoven omgetoverd tot een centrum van creativiteit en #innovatie. Tijdens de DDW laten ondernemers van over de hele wereld hun ideeën, concepten en innovaties zien. Het is een plek waar de traditionele 'inside of the box' grenzen van design worden verlegd en frisse perspectieven op de toekomst worden verkend. Bezoekers kunnen zich verdiepen in een veelheid aan tentoonstellingen, lezingen en workshops, die allemaal de kracht van design prikkelen.

Hergebruik van restmaterialen

Naast de aanwezigheid van WasteBase op de DDW, gaf Inge Oskam (hoogleraar Circular Design & Business aan de faculteit Techniek van de Hogeschool van Amsterdam) tijdens de DDW een lezing over haar onderzoek naar herbestemming. Oskam heeft een vergelijkbare visie op het creëren van waarde uit afval als Slikker en de Iongh. Vanuit haar perspectief vereist repurposing - afval een nieuwe bestemming geven in nieuwe producten - een analytische en creatieve ontwerpinspanning, omdat restmaterialen al een functie, vorm en kwaliteit hebben. WasteBase is een concrete toepassing van deze notie van 'herbestemming' van Oskam, en Oskam heeft WasteBase gedurende de ontwikkeling begeleid.