Venture Centre

Startup Nxus ontvangt Rabobank investering tegen discriminatie

20 jun 2023 10:49 | Ondernemerschap

Startup Nxus, opgericht door HvA alumnus Niels Baay, heeft de Rabobank Innovatielening (RIL) van €150.000 gekregen om discriminatie in het wervingsproces van studenten en afgestudeerden te voorkomen.

Nxus, een oud-HBO-take-off deelnemer (in samenwerking met het Venture Centre en begeleid vanuit het Lectoraat Ondernemerschap en IXA HvA), is van plan de investering te gebruiken om hun oplossingen op een grotere schaal te implementeren in de Nederlandse onderwijssector, waar stagediscriminatie een veelbesproken probleem is. Dankzij de RIL kunnen ze dichter bij hun missie komen om studenten en starters gelijke kansen te bieden op de arbeidsmarkt. Dit wordt gedaan door middel van een skills paspoort, een gevalideerd overzicht van de kennis en vaardigheden die tijdens de studie zijn opgedaan. Nxus matcht vervolgens studenten gebaseerd op hun competenties aan bedrijven.

Als basis voor het skillspaspoort gebruikt Nxus de randvoorwaarden voortkomend uit het wetenschappelijke onderzoek vrij reizen over de arbeidsmarkt , mede geschreven door HvA lector Dr. Hafid Ballafkih. Ook is Nxus betrokken bij nationale pilots van het Integrale Skillspaspoort onder leiding van Hans Cremer, lector aan de HvA.

Over Nxus

Nxus is opgericht door HvA alumnus Niels Baay, 14 uur nadat hij in september 2018 afstudeerde aan de opleiding International Business. Het idee voor Nxus ontstond bij Niels een jaar eerder, toen hij zag dat zijn goede Indiase vriend en medestudent acht keer vaker moest solliciteren om een stagegesprek te krijgen in vergelijking met zijn Nederlandse medestudenten, ondanks betere cijfers en hogere motivatie. Het idee om een gelijk speelveld te creëren door onderwijs te vertalen naar skills was daarmee geboren.

Na deelname aan het ACE Incubator programma in 2019 ontving Nxus de Take-Off 1-subsidie van €25.000 van het NWO om de haalbaarheid te onderzoeken van het oplossen van stagediscriminatie in het MBO. Tot op heden is Nxus een bootstrapped EdTech startup en bestaat uit een ambitieus team van 7.