Hogeschool van Amsterdam

Urban Technology

Interactieve muur werkt ook in kinderdagverblijf

19 mrt 2015 09:04 | Afdeling Communicatie

Eerder ontwikkelden oud-HvA-studenten van illi Engineering een interactieve muur voor dementerende mensen. Kinderdagverblijf de Witte Vlinder in Amsterdam hoorde hiervan en wilde een eigen versie van de muur voor kinderen tot vier jaar. De oud-studenten ontwikkelden daarom een nieuwe versie: de KIM (kinder- interactieve muur), bedoeld als educatieve attractie.

De oud-HvA-studenten Ruurd Bell, Laurean Serné, Mike Oudshoorn en Rudy Geukens ontwikkelden voor hun afstuderen aan de opleiding Engineering, Design & Innovation al een persoonlijke interactieve muur (PIM) voor dementerende mensen. Toen zij hun innovatie eind vorig jaar aan het publiek presenteerden, zat ook een medewerkster van kinderdagverblijf De Witte Vlinder in de zaal. Die werd direct enthousiast, waarop de studenten de opdracht kregen om ook zo’n interactieve muur te ontwikkelen voor kinderen.

Educatieve entertainer

De HvA-alumni maakten daarop binnen 6 weken een nieuwe versie van de muur voor deze jonge doelgroep. Ruurd laat trots zien hoe de muur werkt: rechtsboven kunnen kinderen bij de tastbare afbeeldingen van dieren, een tram en een politie-auto op de knop drukken, waarna je het bijpassende geluid hoort. Onderin kunnen ze blokken in de juiste vorm in de muur stoppen. Daarnaast leren ze tellen: bij een druk op de knop licht een aantal blokken op en horen ze het getal. De leidsters kunnen muziek en beelden selecteren met het touchscreen bovenin.

Oud-student Laurean demonstreert touchscreen op de interactieve muur voor kinderen

Vuurproef

De muur staat nu in de nieuwe vestiging van De Witte Vlinder in de Bilderdijkstraat, die op 1 april haar deuren opent. Afgelopen zaterdag konden ouders en kinderen vast een kijkje nemen, en de muur werkte als een ware trekpleister, vertelt bedrijfsleider Lila Matis: ‘De ouders reageerden enthousiast over hoe hun kinderen erop afstormden. We zagen meteen dat kinderen vanaf 2 jaar het leuk vonden om de knopjes in te drukken, en geluiden te horen. De jongere kinderen gingen juist met de blokken aan de slag, voor hen is het motorische juist interessant.’

Sociale en motorische ontwikkeling

Het kinderdagverblijf schafte de muur aan omdat die de ontwikkeling op verschillende manieren ondersteunt: ‘Op het kinderdagverbijf leren de kinderen veel bij: ten eerste sociaal-emotioneel. Zij gaan samen met deze muur spelen en leren delen en op elkaar wachten. Daarnaast stimuleert de muur dat ze al een beetje leren rekenen. Voor de allerkleinsten stimuleert de muur de motorische ontwikkeling.’ Het kinderdagverblijf staat ook open voor verdere uitbreiding van de muur, dus het is wachten op de eerste ervaringen vanaf 1 april.

Kijk voor meer informatie op de website van illi Engineering: http://illi-engineering.com/.

Oud-studenten voor spiegel van de interactieve muur voor kinderen

Foto's: Jantine de Groot (HvA)

Oud-student Mike monteert laatste onderdeel interactieve muur voor kinderen

Mike monteert laatste onderdeel

De interactieve muur voor kinderen