Deze melding verbergen X

De HvA maakt op haar websites gebruik van cookies. Meer info

Een koelwagen met windturbine
Home separator Toekomstkrant separator Wetenschap separator Een koelwagen met windturbine

Een koelwagen met windturbine

Tegenwindvrachtwagen – Als proef een succes is, stelt overheid drie miljoen gulden subsidie ter beschikking

Elektrische vrachtwagens met een uitklapbare windturbine op het dak gingen deze week voor het eerst de weg op.

Ze trekken veel bekijks, de elektrische vrachtwagens waarvan de koeling deels op windenergie werkt. De eerste tien exemplaren van Nederland zijn deze week voor een proef van een half jaar in gebruik genomen. Supermarktketens Marqt en Albert Heijn zetten ze in voor het vervoer van biologische levensmiddelen.

“Bij tegenwind staat de windturbine uitgeklapt. De wind wordt opgevangen en omgezet in elektriciteit. Deze vernieuwde techniek levert genoeg capaciteit voor de koeling in de vrachtwagen,” aldus Katrien de Witte van onderzoeksbureau CleanTech, het bedrijf dat heeft meegewerkt aan de toepassing van de windturbine.

De turbine kan worden ingezet tot maximaal windkracht zes en haalt het hoogste rendement als de wind recht van voren komt. Bij wind in de rug kan de propeller van circa twee vierkante meter niet draaien en klapt de turbine automatisch in. Chauffeurs van Marqt en Albert Heijn hebben enthousiast gereageerd.

De accu waar de koeling aanvankelijk op werkte, blijft behouden omdat deze de koeling moet aansturen als de wind van de verkeerde kant komt. Als de proef succesvol blijkt te zijn en inderdaad energie wordt bespaard, stelt de overheid drie miljoen gulden subsidie beschikbaar om andere wagens om te bouwen. Dat kost ongeveer tienduizend gulden per turbine, waarvan de helft wordt vergoed.

De gebruikte techniek in de koelvrachtwagens is afgekeken van de inmiddels befaamde tegenwindauto, die in 2009 werd gepresenteerd. Deze aerodynamische auto is voorzien van een windturbine. Bij tegenwind draait de propeller, waarbij wind wordt omgezet in energie om de auto voort te bewegen.

De maximale snelheid van dertig kilometer per uur is echter alleen haalbaar in open vlakten en niet in de stad, omdat daar simpelweg te weinig wind staat. Voor een ritje op de snelweg gaat het voertuig te langzaam.

Doordat de techniek de afgelopen jaren verder is ontwikkeld, is deze op grote schaal toepasbaar en kunnen koelwagens met een turbine worden uitgerust. Aan boord zit een computer die binnen een fractie van een seconde automatisch schakelt naar de meest efficiënte positie van de turbine. De uitvinding heeft al diverse prijzen gewonnen.

CleanTech heeft meer plannen met de windturbinetechniek, maar wil daar pas uitspraken over doen als de resultaten van de proef bekend zijn. Die worden in juli 2022 verwacht.

Tot die tijd rijdt Marqt rond met een aangepaste koelwagen. “Onvoorstelbaar,” aldus een Marqtwoordvoerder. “Vroeger reden er dieselwagens vol kiloknallers, dat geloof je toch niet meer? Nu zijn het wagens die dankzij windenergie hamburgers van kweekvlees koelen.”

TOM DEN HOLLANDER