Deze melding verbergen X

De HvA maakt op haar websites gebruik van cookies. Meer info

Home separator Toekomstkrant separator Economie separator ‘Je hoeft niet naar Silicon Valley, het kan gewoon in Amsterdam’

‘Je hoeft niet naar Silicon Valley, het kan gewoon in Amsterdam’

De Amsterdamse Eli-Jah Gezel (32) heeft zijn bedrijf GeoLive! voor 130 miljoen gulden verkocht aan Google. ‘Niet meer werken is geen optie.’

Hij neemt de tijd voor het interview, maar houdt zijn newstracker nauwlettend in de gaten. Eli-Jah Gezel (32), directeur van GeoLive!, heeft meer te doen. Je zou het misschien niet zeggen vanwege zijn losse houding en ontspannen grapjes, maar hier zit een kopstuk aan tafel. Een jongen die de top 10 van de Quote 500 al op jonge leeftijd kwam binnenrazen.

Het sprookje gaat verder. Google heeft GeoLive! voor 130 miljoen gulden gekocht. Hij scrolt door zijn newstracker en citeert CNN mompelend: ‘Voor een bedrag waar deze jongen nooit meer voor zou hoeven werken.’ Lachend: “Maar dat is geen optie.”

Na een mbo- en hbo-opleiding ontwierp Gezel vier jaar geleden met een paar vrienden GeoLive!. De socialemedia-applicatie was in eerste instantie alleen geschikt voor smartphones en tablets, maar is later ook in verschillende navigatiesystemen ingebouwd.

Het concept was simpel, maar doeltreffend. Met de geografische gegevens van gebruikers werden direct nieuwe netwerken aangelegd. “Te makkelijk om waar te zijn. Ik heb bestaande data gekoppeld, niet meer. Een toerist zoekt en vindt anderen die vanaf de Dam naar Schiphol willen reizen met een taxi. Ze kunnen de kosten delen dankzij Geo Live!. Dat was peanuts, dat kon ook nog met Twitter.”

Het werd volgens Gezel pas interessant toen hij alle andere data er ook aan koppelde en bijvoorbeeld automatisch de ideale sollicitant voor een functie zich aandiende.

Alle bedrijven werken tegenwoordig met GeoLive!. Best knap voor een begindertiger die op een studentenkamer met alleen een laptop en zijn studiegenoten begon. De overname door Google is interessant, maar ook best gevaarlijk, vindt Gezel. “Ik moet nu als een razende een nieuwe uitdaging zoeken. Misschien wordt het heel iets anders. Maar ik zal moeten afkicken van community- en netwerkdenken.”

Het is dankzij GeoLive! al jaren geen vreemde situatie meer: in Londen naar een concert met andere twintigers die kunstgeschiedenis studeren en zelfs vegetarisch eten, terwijl je die personen tien minuten daarvoor nog niet had ontmoet. “Je kunt het nog steeds zo gek maken als je zelf wilt.”

“Het gaat erom dat je mensen in de buurt zoekt die jij wilt vinden en om hoe jij gevonden wilt worden. Of het nu een loodgieter of een geliefde is. Of, zoals een paar jaar geleden, een staatssecretaris. Het is gewoon matchen van data, ik snap niet dat een ander er niet op is gekomen.”

De ambitieuze Eli-Jah Gezel won al enkele prijzen met zijn applicatie. Ondernemer van het jaar 2017, Innovation Award 2020 en nu deze klapper. En dat allemaal vanaf zijn kantoor in Amsterdam- Noord. “In marmeren trappen en gouden kranen heb ik geen interesse. Ik wil weer nieuwe uitdagingen aangaan.”

Hoe de verkoop aan Google tot stand kwam? “Je wordt gewoon gebeld. Dat ze met je willen praten. Echt. Dat is het. Zo glamourous is het allemaal niet. Maar een mooi verhaal is het wel. Silicon Valley of Berlijn – ja dag. Het kan ook gewoon in Amsterdam.”

Stiekem hoopt Gezel dat de leraren en klasgenoten uit zijn jeugd af en toe opveren als ze zijn naam lezen. “Misschien dat ik niet altijd een modelleerling of -student was, maar ik heb wel altijd een drive gehad om door te zetten. Alleen maar door simpel te blijven nadenken. Ik heb nooit geloofd in poeha. In mijn begintijd heb ik met GeoLive! aardig wat mensen blufpoker zien spelen.”

“Je moet het verkopen aan Amazon,’ riep iedereen toen duidelijk werd dat mijn app goed te combineren was met leesvoorkeuren, playlists en favoriete artiesten. Ik heb het bewust niet gedaan. Dan was het nu een Amazon-only product geweest. Google heeft een andere filosofie: nu blijft het toegankelijk voor iedereen.”

HESTER BONING