Deze melding verbergen X

De HvA maakt op haar websites gebruik van cookies. Meer info

Wennen aan een vernieuwde grachtengordel
Home separator Toekomstkrant separator Amsterdam separator Wennen aan een vernieuwde grachtengordel

Wennen aan een vernieuwde grachtengordel

Kubuswoningen Onvrede over verdwijnen van de traditionele woonboten en het haperende elektronische afvalsysteem

Het enthousiasme over het innovatieve afvaltransport in de grachtengordel en de opmars van kubuswoningen aldaar is niet bij iedereen even groot. ‘De gemeente is roekeloos bezig geweest.’

ANNE LANGMAN ‘Kubuswoningen type Boston en type San Francisco op de Herengracht en het Singel zijn razend populair,” zegt makelaar Thijs Renkema, terwijl hij een groep potentiële kopers rondleidt in een modelwoning in het water van het Singel.

Bob Sevenster is uit nieuwsgierigheid komen kijken. Hij is één van de weinigen die geen nieuwe waterwoning aanschafte, maar trouw bleef aan zijn woonboot. “Dit is echt pervers,” fluistert hij als de groep Renkema volgt. “Het afgelopen jaar gingen er zeker drie weg voor zeven miljoen gulden.”

De traditionele woonboten zijn de laatste jaren langzaamaan uit de grachten verdwenen, sinds kubuswoningen er door de Cosmetische Waterwoonwet uit 2016 zijn toegestaan. De bewoners van de kubuswoningen zijn tevreden, maar de mensen die in de grachtenpanden erachter wonen allerminst. Hun protest was echter tevergeefs.

Ook rederijen zijn niet blij. Directeur Sjoerd Notting van rederij Mercutio Nautica: “Wat moet ik toeristen vertellen als ik over de Herengracht vaar? Achter deze blokkendozen treft u fraaie klokgevels aan? Ik merk nu al dat er nog maar weinig animo is voor rondvaarten. Het aantal bezoekers loopt fors terug.”

“De gemeente kan wegkijken, maar zo zijn de kaarten nu eenmaal geschud. Drie jaar geleden had ik nog geregeld een volle schuit: familiefeesten, bruiloften. Nu zijn het een paar verdwaalde dronken Britten die het niet uitmaakt wat ze zien.”

Wonen op het water is niet het enige pijnpunt in de grachtengordel. Begin 2015 werd nog gevreesd voor de bouw van het nieuwe ondergrondse afvoersysteem voor afval, direct naast de grachten. Splinterpartij Red Amsterdam veerde op en vreesde voor een debacle als de Noord/Zuidlijn, maar het liep met een sisser af.

Het buizenstelsel dat de afvalverzamelpunten met een centrale afzuig installatie verbindt werd een jaar later al in gebruikgenomen. Het afval komt gescheiden en geperst in grachtkisten terecht, waarna deze naar het afvalenergiebedrijf gaan.

Hoewel afvalverwerking in de binnenstad nog nooit zo soepel is verlopen – tot tevredenheid van coalitiepartners VVD en Progressieve Democraten, die de protesten moesten weerstaan – is er toch nog veel onrust.

De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad heeft zich altijd verzet tegen de nieuwe waterwoningen en het innovatieve afvalsysteem. Voorzitter Tieneke de Vree blijft op haar hoede. “Slechts één kist hoeft mankementen te vertonen en het hele systeem ligt plat. De dagelijkse ondergrondse stremming bij de Lijnbaansgracht is daar een voorbeeld van.”

“Nu is dat voor ons niet de grootste zorg. Veel erger vind ik het roekeloze gedrag van de gemeente om de buizen bij enkele smalle grachten in de Jordaan bijna onder de huizen te plaatsen. Ze heeft in feite op sommige plaatsen illegaal gebouwd: op de eigen grond van de bewoners.”

SP-raadslid Vural Polat, vanaf dag één groot tegenstander van het systeem, beaamt dat. “Van wie is de gracht nu? Van alle Amsterdammers of van een Indiase ingenieur die dik wordt betaald door de gemeente? Los van de onzekerheid voor de grachtenpanden vind ik het schadelijk dat de gemeente de vuilnismannen over het hoofd heeft gezien. Zij staan niet meer op de wagen. Waar zijn ze nu? Zij lijden onder dit prestigeproject. Ik heb wethouder Evelien van Roemburg er nooit over gehoord.”

Van Roemburg (Progressieve Democraten) wil niet veel zeggen. “Ik snap de reactie van de heer Polat niet helemaal, want personeel op de vuilniswagens is in de overige stadsdelen meer dan nodig. En vergeet niet de werkgelegenheid bij het afvalbedrijf in het Westelijk Havengebied. Die is enorm toegenomen.”

Een nieuw afvalsysteem, kubuswoningen: Sjoerd Notting ziet het met lede ogen aan. “Wat moet ik mijn zoon vertellen als hij straks de zaak overneemt? Dat hij net als ik maritiem officier wordt, maar alleen maar tegen drijvende Vinexblokken aan kan kijken?”

Bob Sevenster kijkt meewarig naar de enthousiaste groep potentiële kopers die een kubuswoning binnenwandelt. “Ik heb er niet veel last van, want ik zit de helft van het jaar op Aruba, maar ik vind dit een aanslag op onze grachten.”

ANNE LANGMAN