Hogeschool van Amsterdam

Draag je steentje bij aan veilig werken en studeren

Veilig digitaal werken: 10 gouden regels

Als medewerker dien je veilig om te gaan met bedrijfsgegevens (onderzoekdata, persoonsgegevens van studenten, etc). Om veilig digitaal te werken, volg je de tien ‘gouden regels’ hieronder.

1. Zorg voor goede Basisbeveiliging. 

Dit betekent minimaal: antivirussoftware, een firewall en de meest recente software-updates. Heb je een ICT-werkplek in eigen beheer? Dan ben je zelf verantwoordelijk voor de versleuteling van je gegevens. Op deze pagina's lees je hoe je dit doet voor Windows en Mac:

Windows: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4028713/windows-10-turn-on-device-encryption

Mac: https://support.apple.com/nl-nl/HT204837

2. Laat je computer, laptop of tablet nooit onbeheerd achter. 

Vergrendel je scherm als je even weggaat. Dat kan bij een Windows computer met de sneltoetscombinaties Ctrl-Alt-Delete of de Windowstoets + L(ock).

3. Gebruik voor je HvA-ID een uniek, sterk wachtwoord.

Geef je wachtwoord nooit uit handen.

4. Pas op voor phishing en ransomware (spam).

Zorg dat je verdachte mails tijdig herkent met deze tips.

5. Gebruik voor het veilig opslaan van documenten, data en persoonsgegevens altijd de centrale opslagdiensten van de HvA (HvA-netwerk en MijnHvA).

Bedrijfsgegevens opslaan op je laptop, usb-stick of in de cloud raden we zeer sterk af! Doe je dit toch dan ben je zelf verantwoordelijk voor de back ups. Gebruik voor opslaan in de cloud SURFdrive.

6. Beveilig ook je mobiele telefoon en tablet.

Gebruik voor je werk een mobiele telefoon of tablet van de HvA.

7. Gebruik bij open wifi-netwerken (in trein, café etc.) altijd een beveiligde verbinding via apps.hva.nl.

Als je geen beveiligde verbinding gebruikt, kunnen anderen meekijken!

Gebruik je wifi binnen de HvA-gebouwen? Kies dan de beveiligde netwerken eduroam of hva. Open wifi gebruiken vanaf een HvA-basis of een HvA-persoonlijk werkplek is altijd veilig omdat er automatisch een beveiligde verbinding met het HvA-netwerk wordt gemaakt.

8. Meld verlies van een laptop, smartphone of tablet van de HvA direct bij de Servicedesk ICTS.

Ook verlies van een usb-stick moet je direct melden als er vertrouwelijke gegevens (bijv. persoonsgegevens) op staan.

9. Houd je aan de ICT-gedragsregels van de HvA.

10. Ben je toch slachtoffer van een ICT-beveiligingsincident?

Neem direct contact op met de Servicedesk ICTS via servicedesk-icts@hva.nl of 020-595 1402.

Gepubliceerd door  ICTS 21 maart 2019