Hogeschool van Amsterdam

Veelgestelde vragen

HvA-ID

Hoe krijg ik een HvA-ID?

Wanneer je in dienst komt bij de HvA, ontvang je op je privé e-mailadres de gegevens van je HvA-ID, je tijdelijke wachtwoord en jouw HvA e-mailadres.

Hoe lang is mijn HvA-ID geldig?

Je HvA-ID is geldig zolang je werkt of bent ingehuurd door de HvA. Een maand (dit zijn in werkelijkheid drie maanden) na je officiële vertrekdatum wordt je HvA-ID geblokkeerd en je account verwijderd.

Hoe weet ik dat mijn HvA-ID verloopt?

Je ontvangt tweemaal een bericht per e-mail als je dienstperiode bijna verlopen is:

  • Een maand vóór het verstrijken van je dienstperiode.
  • Tien dagen vóór het verstrijken van je dienstperiode.

Hoe verleng ik de geldigheid van mijn HvA-ID?

Wanneer je HvA-ID verlengd moet worden, neem dan contact op met je leidinggevende. Deze geeft de nieuwe einddatum van je dienstperiode door via het Digitaal Servicepunt Medewerker (DSPM).

Wanneer de datum is aangepast in SAP, het personeelssysteem van de HvA, wordt je HvA-ID automatisch verlengd.

Hoe kan ik mijn wachtwoord instellen of veranderen?

Je wachtwoord kun je zelf instellen via id.medewerker.hva.nl. Uit beveiligingsoogpunt raden we je aan om een veilig wachtwoord te creëren. Raadpleeg de vereisten voor een veilig wachtwoord.

Ik heb mijn wachtwoord gewijzigd en kom nergens meer in. Wat is er aan de hand?

Waarschijnlijk is je account op slot gezet (gelockt). Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als een smartphone of tablet met het oude wachtwoord contact probeert te maken met de Exchange-server. Of je hebt misschien een typefout gemaakt bij het opgeven van het nieuwe wachtwoord op smartphone of tablet. Na 15 minuten wordt het account weer vrijgegeven. Probeer in de tussentijd de fout te vinden en te herstellen, of neem contact op met de servicedesk via 020 595 1402.

Welke eisen worden aan het wachtwoord gesteld?

Het nieuwe wachtwoord moet aan een aantal eisen voldoen. Het wachtwoord:

  • is minimaal 8 karakters lang
  • is maximaal 16 karakters lang
  • bevat minimaal 1 cijfer
  • bevat minimaal 1 speciaal teken uit de volgende reeks: ~ ! @ # $ % ^ & * ( ) _ + = - ` { } [ ] | : ; ' , . ?/
  • bevat niet HvA-ID, roepnaam, voornaam of achternaam
  • is niet gelijk aan de vorige 10 wachtwoorden. 

NB: De speciale tekens \ " > < zijn expliciet niet toegestaan in het wachtwoord omdat die in praktijk problemen opleveren.

Mijn account is uitgeschakeld. Wat nu?

Bel de servicedesk van ICTS via 020 595 1402. 

Ik ben in het buitenland, kan ik met mijn smartphone/tablet mijn wachtwoord wijzigen?

Ja. Sluit alle applicaties en zet de synchronisatie met de Exchangeserver uit (instructie Exchange-instellingen). De verbinding met internet mag niet verbroken worden; je moet immers contact maken met accountbeheer. 

Als je meerdere mobiele apparaten hebt, zet daar dan ook de synchronisatie uit of zet ze in de vliegtuigstand.

Dan log je in op Accountbeheer en wijzig je je wachtwoord. Vervolgens wijzig je het wachtwoord op je tablet/smartphone in de instellingen van Exchange. Daarna kun je de  synchronisatie weer aanzetten. Wijzig ook de wachtwoorden op de andere mobiele apparaten voordat je de communicatie weer aanzet.

Mocht je account geblokkeerd raken, wijzig dan toch de wachtwoorden van het Exchange-account en wacht 15 minuten. Dan wordt de blokkade opgeheven en moet je weer data kunnen ontvangen.

Ik wil mijn wachtwoord wijzigen, maar ik heb niet al mijn mobiele apparaten die met Exchange communiceren bij de hand. Is dat een probleem?

Het risico bestaat dat een apparaat waarin het oude wachtwoord nog is opgeslagen steeds probeert om contact te maken met de Exchange-server en dat daardoor je account wordt geblokkeerd (na 50 mislukte pogingen). Zo’n blokkade duurt 15 minuten, maar als er daarna weer 50 mislukte pogingen worden gedaan wordt het account weer gelockt.

Als dit gebeurt moet u het mobiele apparaat dat de locks veroorzaakt (laten) uitzetten, en wanneer u daar gelegenheid voor heeft moet u bij de instellingen van het Exchange-account het nieuwe wachtwoord opgeven. Daarna kan het apparaat weer contact maken met de server en wordt je account niet meer gelockt.

Hoe vraag ik een HvA-ID voor een gaststudent aan?

Elke faculteit heeft 100 gastaccounts voor studenten. Deze kunnen ze zelf voor een periode van een week uitgeven aan een student. Bij de Klantenservicebalies kunnen deze HvA-ID's geactiveerd worden.

Ik heb een vraag over het wijzigen van mijn wachtwoord.

Zie de Veelgestelde vragen over 'Wachtwoord wijzigen'. 

Gepubliceerd door  ICTS 27 november 2018