Hogeschool van Amsterdam

Aanmoedigingsprijs voor studenten lerarenopleiding Nederlands

1 jun 2015 14:45 | Faculteit Onderwijs en Opvoeding

Zes studenten van de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands wonnen samen met een student van de UvA op 23 mei de Anéla aanmoedigingsprijs voor hun posterpresentatie over hun onderzoek naar de effectiviteit van schriftelijke correctieve feedback op teksten. Het groepje studenten presenteerde die dag de eerste bevindingen van hun gezamenlijke afstudeerproject op de Anéla Conferentie Toegepaste Taalwetenschap 2015 in Hotel Zuiderduin in Egmond aan Zee.

Toegepast taalwetenschappelijk onderzoek

Anéla is de Nederlandse Vereniging voor Toegepaste Taalwetenschap en richt zich op het bevorderen en verspreiden van toegepast taalwetenschappelijk onderzoek. De Anéla-conferentie vindt elke drie jaar plaats en is een wetenschappelijke conferentie waar onderzoekers hun werk presenteren. Posterpresentaties laten lopend onderzoek zien en papersessies verder gevorderd onderzoek. Op de  conferentie reikt Anéla altijd een prijs uit voor de beste posterpresentatie, waarbij gelet wordt op de kwaliteit van het onderzoek dat gepresenteerd wordt en op de aantrekkelijkheid van de pitch en de poster zelf.

De zes bachelorstudenten presenteerden zaterdag tijdens de conferentie hun afstudeeronderzoek in een posterpresentatie. Joren Vellekoop nam het voortouw tijdens de pitch om de conferentiegangers te bewegen de poster over hun onderzoek te komen bekijken. Met zijn medestudenten Jeroen Aakster, Joke Dijkstra, Malika van Mourik, Yvonne van Stek, Pauline Velthuizen en Anne Martens (UvA) sleepte Joren aan het eind van de dag een eervolle vermelding en aanmoedigingsprijs in de wacht voor hun goede presentatie; de posterjury loofde het feit dat ze als hbo-studenten presenteerden op een congres voor onderzoeksprofessionals.

Afstudeeronderzoek

In de afgelopen periode hebben de studenten intensief met elkaar samengewerkt aan het onderzoek onder begeleiding van Catherine van Beuningen, hoofddocent van de tweedegraads lerarenopleiding Nederlands en de masteropleiding Leraar Nederlands. Het onderzoek bekijkt in hoeverre individuele verschillen tussen leerlingen een rol spelen in het al dan niet effectief zijn van schriftelijke correcties op teksten.

Iedere student heeft een individuele factor onderzocht bij leerlingen in zijn of haar eigen schoolpraktijk, zoals taalanalytisch vermogen (een individuele cognitieve factor) of motivatie (een affectieve factor). Met deze verkenning leveren de studenten een bijdrage aan het onderzoek dat Catherine als onderzoeker uitvoert aan het Lectoraat ‘Maatwerk in leren en instructie’ bij het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding. In augustus hoopt ze de eerste resultaten van het volledige onderzoek te kunnen presenteren. Daarnaast verwerken de studenten hun eigen conclusies in hun scripties.

Enthousiast vertelt Catherine hoe zij haar studenten zich tijdens het opzetten en uitvoeren van het onderzoek heeft zien ontwikkelen: "Bij aanvang hadden ze nog weinig kennis van of ervaring met onderzoek doen. Onlangs zag ik ze druk in gesprek met elkaar en hoorde ik ze elkaar kritische vragen stellen over kleine maar belangrijke details in de manier waarop ze hun data moesten verwerken, op een manier zoals echte onderzoekers dat zouden doen. Ik deelde met hen hoe trots ik me voelde dat ze zich in korte tijd zo ontwikkeld hebben. De aanmoedigingsprijs hebben ze zeker verdiend."

Posterpresentatie Anéla conferentie