Hogeschool van Amsterdam

Docenten meegeschreven aan 'Vreemdetalenonderwijs geven'

25 mrt 2015 14:45 | Faculteit Onderwijs en Opvoeding

Aad Sinke en Rufus Baas, docenten van de lerarenopleiding Engels, hebben een hoofdstuk geschreven in het boek ‘Vreemdetalenonderwijs geven’, dat deze week is verschenen. In het boek worden werkvormen voor Duits, Engels en Frans beschreven. Het hoofdstuk van Aad en Rufus behandelt het opzetten van projectonderwijs, digitaal materiaal, toetsing en werkvormen.

Werkvormen

Werkvormen zijn de bouwstenen van een goede vakdidactiek. Sinds de invoering van het Europees Referentiekader (ERK) is kennis over de taal minder relevant.
Leerlingen moeten de taal zelfstandig kunnen lezen, luisteren, schrijven en spreken. Bovendien onthouden leerlingen die al doende leren, langer en beter wat ze hebben geleerd.

Maar waar vind je als (aankomende) leraar Duits, Engels of Frans de tijd om rustig nieuwe werkvormen te bedenken en deze voor te bereiden? In ‘Vreemdetalenonderwijs geven’ geven de auteurs uit het vakgebied in elf hoofdstukken een overzicht van wat de vakdidactiek tot nu toe bracht en vertalen ze ook de belangrijkste punten uit verschillende theorieën naar praktische tips.

Na de basics volgt een bouwdoos met allerlei werkvormen die direct toegepast kunnen worden. Het boek biedt een overzicht van het onderwijs in vreemde talen voor zowel onderbouw als bovenbouw.

Goed om te sparren

Aad en Rufus kregen een mail van een collega bij de Hogeschool Leeuwarden die vroeg of er interesse was om aan het boek mee te werken.
‘We vonden het meteen leuk om samen te doen, het is goed om te kunnen sparren en het dwong ons om op tijd te leveren’.
Een collega van Aad en Rufus vindt het boek ook erg geschikt voor studenten die bijna op leerstage gaan in jaar 3. ‘Je hebt hiermee als beginnende docent een handvat, een voorraad activiteiten waar je op terug kunt vallen binnen het taalonderwijs’.

Een tweede boek is in de maak

Aad: ‘ik gaf een presentatie op een conferentie van de VLLT (Vereniging Leraren Levende Talen) in Utrecht. Rufus was er ook en aan de borreltafel werd het idee voor een nieuw boek van ons samen geboren. Het wordt een boek voor alle startende docenten, dus niet alleen bij Talen. Het is een praktisch boek om beginnende docenten door het eerste jaar te coachen.
Het nieuwe boek komt waarschijnlijk in april 2016 uit. Het wordt deels gefaciliteerd door het HvA Scholingsfonds.

Waarom is dit boek een musthave voor beginnenden docenten binnen het taalonderwijs?

‘Het is een compleet boek met heel veel werkvormen die direct inzetbaar zijn. Het is een praktisch boek met onderbouwing. Dit boek is bruikbaar voor het hele cluster Talen, het kan de verschillende opleidingen met elkaar verbinden’. Het boek is te verkrijgen via Athenaeum Boekhandel.