Hogeschool van Amsterdam

Eerste Verandercongres: 'Gamification stimuleert creativiteit'

Studenten Communicatie organiseren 'Change the game - game to change'

12 jan 2016 09:07 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Op maandag 11 januari 2016 organiseerden studenten van de HvA-opleiding Communicatie het eerste Verandercongres. Tijdens ‘Change the game, game to change’ stond het doorvoeren van verandering door middel van spelelementen – ofwel ‘gamification’ - centraal.

Na de aftrap van het congres gaven auteur Huib Koeleman (Interne Communicatie bij Verandering en Social Media) en Simon van der Veer, werkzaam bij adviesbureau Twist, een lezing over verandercommunicatie en het inzetten van gamification binnen een bedrijf. Daaropvolgend werden drie verschillende workshops gegeven. De deelnemers kregen ieder de mogelijkheid een workshop bij te wonen waarin de mogelijkheden rondom gamification specifieker werden toegelicht. Ter afsluiting werd de beste verandercase bekroond met Het Gouden Gewei.

Verhogen van betrokkenheid

‘Games activeren zowel je linker als rechterhersenhelft. Dit zorgt voor diepere inzichten in interne problemen. Tegelijkertijd stimuleren games het creatieve oplossingsvermogen van de gamer’, aldus Huib Koeleman. Hij vindt verbinding tussen medewerker en organisatie tijdens een interne verandering belangrijk. Het inzetten van game-elementen kan helpen bij het vergroten van deze betrokkenheid. De medewerker is in staat om door middel van gamification mee te gaan in de reis van verandering, waardoor deze soepeler en duidelijker verloopt. 

'Verandering is dynamisch'

Hoe breng je verandering binnen de organisatie soepel op gang? Dat was de vraag die centraal stond tijdens de lezing van Van der Veer. Hij sprak over de veranderde wereld binnen bedrijven en de dynamiek die daarin aanwezig is. ‘Kom in beweging voordat je klaar bent’, zegt Van der Veer. Hiermee duidt hij op het feit dat vernieuwing in organisaties onvermijdelijk conflicten en diversiteit met zich meebrengt. Om de verandering soepeler op gang te laten komen, biedt het inzetten van gamification kansrijke mogelijkheden: continue feedback, een gevoel van erkenning en stimulatie van kennisuitwisseling. Deze mogelijkheden worden ook door Koeleman ondersteund.

Het Gouden Gewei

De eerste editie van het Verandercongres eindigde met de pitch van drie verandercases waarin bedrijven vertelden hoe zij een verandering hebben doorgevoerd door middel van gamification.De genomineerden waren Eva van Halteren, met een verandercase van de Nationale Nederlanden, Albert Kivits van de Bibliotheek Eindhoven en Marian Byvanck van Onze Lieve Vrouwen Gasthuis. Het Gouden Gewei werd uitgereikt aan Albert Kivits van de Bibiliotheek Eindhoven, die door middel van identiteitsmarketing de bibliotheek opnieuw wist te positioneren. 

Door: Sam Eilander en Belén de Bie