Hogeschool van Amsterdam

Onderzoek Dam tot Damloop bevestigt economische waarde

6 mei 2015 11:42

De Dam tot Damloop is niet alleen qua plezier, maar ook economisch gezien een aanwinst voor de steden Amsterdam en Zaandam, dat blijkt uit onderzoek van de opleiding Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Meer dan 80 communicatie studenten haalden tijdens de loop in 2014 data op via maar liefst 1487 face-to-face enquêtes onder bezoekers. Het onderzoek geeft een duidelijke bevestiging van de uitkomsten van het onderzoek in 2013.

Een bezoeker verblijft bijna twee uur langs het parcours en reist meer dan een uur om het evenement te kunnen bijwonen. De gemiddelde bijdrage die de bezoeker wil leveren is gestegen van € 7,67 naar € 8,74. Dat bedrag is volgens de onderzoekers opvallend, aangezien het om toeschouwers gaat en niet om lopers.

'Wij zijn erg verheugd met de bevindingen uit dit onderzoek, die wij zullen benutten om nog beter in te spelen op de kansen het draagvlak en het bestaansrecht van het event nog verder te vergroten', aldus Koert Hetterscheidt, directeur Le Champion.

Vandaag wordt de publicatie van het onderzoek overhandigd aan Cees Pronk, manager evenementen van Le Champion. Alle resultaten zijn ook terug te vinden in het online onderzoeksrapport.

Over de Dam tot Damloop

In 1985 stonden 4.300 deelnemers aan de start van de eerste Dam tot Damloop. In dertig jaar tijd is het evenement uitgegroeid tot Nederlands grootste hardloopevenement. In het weekend van 19 en 20 september komen maximaal 65.000 lopers in actie. Voor het zesde jaar op rij waren alle beschikbare startnummers voor de 10 Engelse Mijl binnen een paar uur uitverkocht. Hardlopers kunnen nog wel inschrijven voor de Damloop by night 5 Engelse Mijl, op zaterdagvond 19 september.

Meer informatie: www.damloop.nl.