Hogeschool van Amsterdam

Grote belangstelling voor AMFI's TRIPTIEK

6 feb 2015 12:52

Het is een drukte van jewelste voor de ingang van evenementenlocatie Het Sieraad in Amsterdam-West. Waarom? Tweedejaars AMFI-studenten laten het resultaat zien van het drie weken durende project TRIPTIEK. Op woensdagavond 4 februari presenteren 260 studenten tien modeconcepten inclusief catwalkshow en 3D-installaties.

Door Leonie Oude Elferink – 6 februari 2015 

Het Sieraad is afgeladen met publiek dat de modeshow gaat bewonderen. Van trotse ouders tot docenten en (oud)-studenten: iedereen probeert voor aanvang een mooi plekje in de zaal te bemachtigen. Een AMFI-student opent de show en de eerste modellen paraderen in creaties van de studenten over de catwalk. Korreltje Zout, Punt, Alèph, Floot, Bao, Intona, Metanoia, Isonomy, Node en Vessel: dat zijn de tien innovatieve concepten. 

Nederlandse iconen

Voor het project slaan de drie afdelingen van AMFI (Design, Branding en Management) hun handen ineen om in teams van twintig tot dertig studenten een compleet modeconcept neer te zetten. Het thema van dit jaar: Nederlandse iconen. Binnen dit thema werkt elk team met een ander subthema, zoals industrieel design of urban development. Dit subthema verwerken zij in een gloednieuw modemerk, met het oog op 2025. Tijdens TRIPTIEK (letterlijk: drieluik, als verwijzing naar de samenwerking tussen de drie afdelingen) worden de concepten feestelijk gevierd met dj’s, drankjes en 3D-presentaties.

Duurzame toekomst

Elk concept presenteert tijdens TRIPTIEK drie outfits die gericht zijn op een duurzame toekomst. Dit doen zij door het gebruik van biologische materialen of afneembare kledingstukken. Wies de Volder, studente Fashion & Management en manager bij het merk Punt, vertelt: ‘Onze outfits bestaan uit de basis: een top en een broek. Door de mogelijkheid om elementen te verwijderen, kun je zelf bepalen hoe je je outfit samenstelt. Wij richten ons op slow fashion. Oftewel: op kleding die geen afval veroorzaakt. De stoffen kunnen om worden gesmolten en zijn daardoor recyclebaar.’ Ook modemerk Floot heeft nagedacht over duurzaam produceren: ‘Onze kleding wordt met behulp van 3D-printers geproduceerd. Dat is de toekomst: het is makkelijk op grote schaal te produceren, het is goedkoop en het levert geen afval op’, aldus studenten Fashion & Management Suzan Eikema en Roos Mulder.

Futuristisch versus minimalistisch

Tijdens de catwalkshow kijkt het publiek ademloos toe. Mobieltjes schieten de lucht in en enkel muziek van de dj’s vult de ruimte. Na de vijf minuten durende presentatie van elk merk volgt een luid applaus. Er komen allerlei creaties voorbij: van futuristisch ogende pakken tot aan minimalistische en multifunctionele kledingstukken. Roos Mulder van Floot licht toe: ‘We zijn geïnspireerd door Koen Olthuis, een Nederlandse architect. Hij ontwerpt drijvende steden op water, die als componenten makkelijk te verplaatsen zijn. In onze collectie zie je dat terug in basisstukken die uit losse elementen bestaan.’ 

Creatieve broedplaats

Direct nadat de show is afgelopen, staat het publiek op. Het Sieraad is veranderd in een creatieve broedplaats, waar alle bezoekers de 3D-installaties van de teams bezoeken. Bij elke installatie liggen visitekaartjes, lookbooks, businessplannen en stoffenboeken - allemaal door de studenten gecreëerd. Het is soms dringen geblazen bij de stands. Eén voor één worden de boeken doorgegeven. Over elk detail van de modeconcepten is nagedacht. Tweedejaarsstudente Wies de Volder vertelt tevreden: ‘De afgelopen weken waren stressvol, maar als AMFI-studenten zijn we wel gewend aan slapeloze nachten. Het was vooral heel leuk om met andere afdelingen samen te werken, omdat je zoveel van elkaar kunt leren. Het was heftig, maar zo’n event geeft enorm veel voldoening.’