Hogeschool van Amsterdam

Deeltijdstudenten presenteren concept in RTL-Z Toekomstmakers

15 dec 2015 09:44 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Drie studenten van de deeltijdopleiding Media, Informatie en Communicatie waren eind november met hun innovatieve idee te zien in het RTL-Z programma Toekomstmakers. De jonge ondernemers ontwikkelen hun eigen ‘fairtrade' databedrijf, waarmee ze op een eerlijke manier persoonsgegevens beschikbaar stellen.

Beeld: Screenshot uit RTL-Z Toekomstmakers

Martijn van Moock, Aarnout Mettes en Mariska van Bohemen spelen met hun online platform Data Is Me (afgekort Dime) handig in op de privacy vraagstukken die de laatste tijd steeds meer in het nieuws komen, en dit was ook bij de programmamakers van RTL-Z niet onopgemerkt gebleven.

Big Data

Het gebruiken van persoonsgegevens door bedrijven en het gebrek aan privacy voorwaarden: het is een veelbesproken onderwerp in de media. Er is steeds meer kritiek over hoe er met de zogenoemde Big Data wordt omgegaan. Er zijn technisch gezien steeds meer mogelijkheden, die door de wetgeving moeten worden bijgehouden. De aflevering van Toekomstmakers waarin de studenten te zien waren gaat in op dit onderwerp. Via het platform Dime (DataIsMe) kun je als social media gebruiker zelf bepalen welke gegevens je beschikbaar stelt voor verkoop en hier ook nog zelf aan mee verdienen.

Crowdfunding triomf

Het basisidee ontstond twee jaar geleden tijdens een ondernemersvak. In 2013 wonnen de deeltijdstudenten de landelijke Prissma Pitch, waar innovatieve ideeën voor de media- en informatiewereld worden gepresenteerd. Hiermee wonnen ze een startkapitaal, dat ze na enkele maanden van onderzoek besloten aan te vullen met een crowdfundingactie via het platform Doorgaan.nl. En met succes, want het benodigde bedrag van €34.000 werd binnen twee maanden binnengehaald. Media-aandacht werkte hier goed aan mee. Dime-lid Mariska vertelt: ‘Nadat je in de media bent geweest krijg je een boost, dat merken we nu ook weer met RTL-Z. Het werkt als een lopend vuurtje; steeds meer mensen willen ons volgen. Dat heeft in de crowdfunding periode het verschil gemaakt.’

Wil je de aflevering van RTL-Z Toekomstmakers terug kijken? Dat kan hier (vanaf 17 minuten)

Nieuwe trends

Maar ook trends in het bedrijfsleven werken volgens haar mee aan het succes. ‘Bedrijven ondernemen steeds meer maatschappelijk verantwoord om hun imago hoog te houden. Wij denken dat privacy hier een belangrijk onderdeel van zal worden. Big Data is iets waar veel bedrijven op draaien en dat zal alleen maar meer worden. Maar wanneer je een bedrijf nu vraagt of ze data inkopen, zal geen enkel bedrijf dit trots bevestigen. Dat willen wij veranderen.’

Feestelijke lancering

Voor particulieren is het deelnemen simpel. Op het platform van Dime krijgen zij de keuze om gegevens van sociale media te koppelen door accounts te activeren. Per keer dat een bedrijf deze gegevens opkoopt, wordt dit geregistreerd bij Dime en ontvangt de gebruiker een eerlijk deel van de inkomsten. De onderneming is nu druk bezig met het ontwikkelen van een bèta versie die begin volgend jaar gelanceerd zal worden. ‘Beveiliging is hierbij prioriteit nummer één. Die kost veel tijd en moet gegarandeerd goed zijn. Wanneer die afgerond is, is het tijd voor een feestelijke lancering.’

Heb je interesse in het concept en wil je binnenkort ook meeverdienen aan het gebruik van je data? Neem dan een kijkje op www.dataisme.com/ en meld je alvast aan.

Door: Marthe Stroom