Hogeschool van Amsterdam

HvA-studenten werken mee aan digitale strategie voor RTL Nieuws

1 okt 2015 15:34 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

‘Hoe reageert traditionele televisie op digitale ontwikkelingen?’, vraagt Roelof Hemmen, presentator van RTL Nieuws, op 23 september aan derdejaarsstudenten Media, Informatie en Communicatie van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). De studenten komen deze dag bijeen op het Mediapark in Hilversum om een nieuwe digitale mediastrategie voor RTL Nieuws te ontwikkelen.

Door Laurie van Deventer - 1 oktober 2015
 

Nederland voorzien van feiten

Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws, heet de studenten welkom: ‘RTL Nieuws heeft één concreet doel: mensen informeren en Nederland voorzien van de feiten.’ Taselaar vertelt dat de doelgroep van 18 tot 35 jaar - ook wel Millennials genoemd - steeds minder televisie kijkt. ‘Sommigen hebben niet eens een televisie en kijken alles digitaal.’ De hoofdredacteur vraagt de studenten om na te denken over hoe zij graag nieuws willen consumeren. 

Online platformen RTL

Vervolgens krijgt Peter Minkjan, socialmarketingadviseur RTL, het woord. Als hij uitlegt wat zijn werk inhoudt, spitsen de studenten hun oren. Het is zijn taak om een zo groot mogelijk bereik te genereren op de online platformen van RTL. Maar hoe doe je dat? En waarom gaat bepaalde content wel viral en de andere niet? ‘Een soort checklist zou handig zijn. Helaas bestaat er geen perfecte lijst, maar er is wel een aantal zaken waar we rekening mee houden.’ 

Minkjan vertelt dat het opwekken van emotie uitstekend werkt. Vooral positieve emoties. ‘De meest gedeelde berichten gaan gepaard met nieuwsgierigheid, geluk, vermaak en verrassing. Als mensen verdrietig worden van een bepaald bericht wordt het minder goed gedeeld. Zelfexpressie is ook een reden om content te delen. Mensen delen waar ze voor staan. Bijvoorbeeld sportprestaties, politieke meningen en foto’s van feesten.’ Als je wilt dat een bericht viral gaat, moet je inspelen op gevoelens en gedachten van de consument. Een praktische waarde van content blijkt het ook goed te doen. ‘Mensen willen anderen graag helpen. Denk aan how-to-lijstjes of recepten.’

rtl foto 2

Toekomst van televisie

De laatste spreker is Roelof Hemmen, presentator van RTL Nieuws. Hemmen is ervan overtuigd dat de traditionele televisie een toekomst heeft en wil weten wat de HvA-studenten van RTL Nieuws vinden. Hij stapt met zijn microfoon het publiek in. ‘Zeg eens eerlijk, wat vind jij nou echt van RTL Nieuws?’, vraagt hij aan iemand op de eerste rij. De studente geeft voorzichtig antwoord. ‘RTL Nieuws springt er niet echt uit. Het platform is niet uniek. De NOS is professioneel en NU.nl is snel, maar jullie zijn eigenlijk geen van beide.’ De sprekers van RTL zijn oprecht geïnteresseerd en de drempel om kritiek en feedback te geven is laag. Zo volgt er een interessante discussie over verbeterpunten voor RTL Nieuws. Het levert alvast voeding voor de nieuwe digitale strategie. 

In november 2015 presenteren de beste studententeams hun digitale mediastrategieën aan RTL Nieuws. Dit doen zij in het kader van de specialisatie Digitale Mediastrategieën van de Hogeschool van Amsterdam. 

rtl foto 3