Hogeschool van Amsterdam

Afgestudeerde aan het woord

Testimonial

david de vries

Na mijn opleiding Fitness&Health Coördinator bij CIOS wilde ik graag een fitnesscentrum opzetten. Ik miste alleen de benodigde kennis over ondernemen en management. De leerroute SM&O leek een logische keuze. Door mijn vooropleiding kon ik bovendien als zij-instromer een verkort traject volgen.

Hoogtepunt tijdens mijn opleiding was het winnen van Rabobank Ondernemersprijs 2014 met Social Sponsoring. De award was een bevestiging dat onze formule veel sportverenigingen, goede doelen en andere initiatieven helpt aan extra inkomsten.

David de Vries - leerroute SM&O

Bij de leerroute SM&O kwam ik erachter dat de fitnessbranche in zwaar weer verkeert. Daarom ging ik op zoek naar een ander product of alternatieve dienst. Samen met een compagnon ontwikkelde ik Social Wi-Fi. Hiermee maak je van Wi-Fi een slimme marketingtool en bereik je veel mensen tegen lage kosten. Wij probeerden Social Wi-Fi ook aan te sluiten bij sportverenigingen, maar het ontbrak hen vaak aan financiële middelen. Sportclubs zitten met een grote terugloop van sponsorinkomsten en vroegen of wij hier een oplossing voor hadden.

Door onderzoek naar een schaalbaar product en de mogelijkheden van sponsoring ontwikkelden wij Social Sponsoring. Daarbij plaatst een sportvereniging de link van Social Sponsoring op de clubsite. Bezoekers van de website kunnen via deze link producten aanschaffen bij diverse web shops. Een percentage van de opbrengst vloeit vervolgens terug naar de club. Op deze manier speelt het concept in op de Corporate Social Responsibility en dragen de deelnemende sponsors direct bij aan sport, cultuur en maatschappij.

Mijn afstudeerproject richtte zich op de Vereniging Exclusieve Sportcentra (VES). Doel was zoveel mogelijk VES clubs aan te sluiten op Social Wi-Fi; de marketing tool die ik al eerder in mijn opleiding had ontwikkeld. Ik deed op macroniveau onderzoek naar de verschillende trends in de fitnessbranche. Op mesoniveau verdiepte ik mij in verschillende salesmethodes en op microniveau naar salestechnieken om een zo’n hoog mogelijk rendement te behalen en zoveel mogelijk VES clubs aan te sluiten.

Het mooie van afstuderen bij de leerroute SM&O is dat je jouw eigen plannen ook daadwerkelijk uitvoert. Na mijn analyses was ik erg optimistisch over de vraag naar mijn product, maar de praktijk bleek weerbarstiger. Niet elke club stond te springen om met ons in zee te gaan. Dit vergrootte mijn persoonlijke leerproces des te meer.