Hogeschool van Amsterdam

Klanten met beleving naar de winkel trekken

21 jul 2015 09:58 | Afdeling Communicatie

De winkelstraat loopt leeg, want klanten shoppen steeds meer online. Winkels zetten daarom steeds vaker beleving in, om klanten een unieke ervaring mee te geven. Wat zijn de laatste ontwikkelingen rondom klantbeleving in winkels, welke innovaties zijn er, en werkt dit?

Lector Crossmedia Harry van Vliet en onderzoekers Anne Moes en Bernadette Schrandt van de Hogeschool van Amsterdam schreven er een nieuw boek over: The Fashion Retailscape: Innovations in Shopping.

Winkels zoeken naar manieren om zich te onderscheiden en om klanten een speciale beleving mee te geven. Dit kan via verschillende (media)kanalen: door de winkel een speciale uitstraling aan te meten, door de benadering van het personeel, en door innovaties als beacons, posters met Augmented Reality of 3D-scanners om je maten mee op te meten.

Onderzoeker Anne Moes van het HvA-lectoraat Crossmedia legt uit: “De innovaties voor klantbeleving zijn talrijk. Er wordt heel veel aangeboden aan retailers, maar er is nog weinig bekend over het effect. Ook blijkt uit onze analyse van Amsterdamse modezaken dat innovatieve technologieën nog maar weinig worden ingezet in de fashion retail. Als lectoraat proberen wij retailers meer inzicht te geven in wat er mogelijk is op het gebied van innovatieve technologieen, wat voor effect deze hebben op onder andere de winkelbeleving en in hoeverre er vanuit de consument behoefte aan is.” Het boek is gratis te downloaden.

Innovaties in winkels

Het boek geeft aan wat retailers kunnen met verschillende ontwikkelingen. Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling is dat mensen steeds meer hun mobiele telefoon gebruiken, ook in de winkel zelf. Het boek bevat de resultaten van het onderzoek dat de schrijvers uitvoerden naar het effect van beacons in een modewinkel. Ook beschrijven de onderzoekers de inzet van Google Cardboard, waardoor klanten een Virtual Reality-beleving meekrijgen via hun mobiele telefoon. Het boek bevat daarnaast informatie over hoe waarschijnlijk het is dat dit soort technologieën deel uit gaan maken van de toekomstige winkelbeleving, in hoeverre retailers bereid zijn in deze technologieën te investeren en wat de huidige consument eigenlijk wil.

Over de publicatie

De onderzoekers maken deel uit van het project Fashion Retail Future, dat valt onder het Fashion Technology Lab. De lectorale rede van Harry van Vliet is het uitgangspunt geweest van deze publicatie. De tekst is onder andere uitgebreid met onder meer interviews met retailers, een onderzoek over fashion blogs en met meer voorbeelden van innovatieve technologieën die mogelijk zijn binnen de fashion retail. In samenwerking met het Publishing Lab en  Amsterdam Creative Industries Network is het boek uitgegeven. Behalve in print is het boekje tevens verkrijgbaar als  pdfe-pub en in  printing-on-demand.

Neem voor meer informatie contact op met lector Harry van Vliet: M 0611644233 / E  h.m.m.van.vliet@hva.nl of onderzoeker Anne Moes: M 06-21157574 / E  a.moes@hva.nl

Beacons geven klant info op telefoon