Hogeschool van Amsterdam

Grootste hardloopevenement levert maatschappij miljoenen op

20 nov 2014 15:24

Sportevenementen moeten bewezen economische impact hebben om subsidie te krijgen van het ministerie van VWS. Onderzoekers Peter Horsselenberg en Michiel de Nooij van de Hogeschool van Amsterdam berekenden voor het eerst niet alleen de economische impact, maar ook de maatschappelijk waarde van een groot sportevenement. Uit hun analyse blijkt dat de Dam tot Damloop de maatschappij ruim 3,3 miljoen euro oplevert.

De onderzoekers maakten een analyse van de economische impact en de maatschappelijke kosten-baten van de Dam tot Damloop in opdracht van organisator Le Champion en in samenwerking met de gemeente Amsterdam. Zij namen drie grootschalige enquêtes af onder de lopers, toeschouwers en inwoners van Amsterdam. Daaruit blijkt dat het sportevenement de regio puur economisch zo’n €982.000 oplevert. De onderzoekers berekenden ook de maatschappelijke effecten van de Dam tot Damloop, die de stad omgerekend ruim 3,3 miljoen euro opleveren.

Maatschappelijke effecten

Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat een groot deel van hardlopers gezonder leeft in de aanloop naar het evenement en daarna. Met de maatschappelijke kosten-batenanalyse is dit in geld uitgedrukt. Het  sportevenement heeft ook invloed op de toeschouwers. Die zeggen dat zij bewuster worden van gezond gedrag.

Onderzoeker Marije Baart de la Faille was eerder verantwoordelijk voor het inzichtelijk maken van de gezondheidseffecten voor de lopers, waaruit onderzoekers Michiel de Nooij en Peter Horsselenberg vervolgens de effecten omrekenden naar levensjaren en daarmee de gezondheidswinst konden vaststellen, namelijk  €647.639. Daar komen nog besparingen voor de maatschappij in de gezondheidszorg bij.

Onderzoeker Peter Horsselenberg: ‘De zachte, niet-markteffecten van een sportevenement blijken nog belangrijker dan de harde financiële waarden. Het verschil tussen de twee berekeningen is erg groot, dus het is aan te bevelen voortaan ook de maatschappelijke effecten van een sportevenement te waarderen binnen sport en economie.’

Bezoekers bereid te betalen

De bezoekers van de Dam tot Damloop gaven in totaal zo’n €2,7 miljoen uit, vooral aan eten, drinken en openbaar vervoer, daarvan telt €1,5 miljoen als extra uitgaven voor de gemeente Amsterdam en Zaanstad. Lang niet alle bezoekers geven geld uit: van tweederde van de lopers worden geen uitgaven meegeteld, terwijl ze wel reizen om lang bij de Dam tot Damloop te zijn. Bestedingen onderschatten daarom het maatschappelijk belang.

De onderzoekers vroegen ook of bezoekers bereid zijn te betalen voor de toegang. Uit het onderzoek blijkt ruim 40 procent van de kijkers wil bijdragen, met een gemiddelde waarde van €7,67.

Belangrijk voor de stad

Uit het ondervragen van een inwonerspanel van de gemeente Amsterdam blijkt dat 82% van de ondervraagde bewoners weinig tot geen overlast ervaart, en het sportevenement juist waardeert. Ook is aan bewoners gevraagd of ze de baten van de Dam tot Damloop in de stad zo groot vinden, dat ze er eventueel aan zouden willen bijdragen. Dit blijkt vaak het geval. Deze maatschappelijke waarde is daarom al groter dan de extra bestedingen voor Amsterdam. Onderzoeker Peter Horsselenberg: ‘Dit onderzoek toont keihard aan dat bewoners het belangrijk vinden dat dit evenement in de stad wordt gehouden.’

 

Neem voor meer informatie over de economische impact contact op met onderzoekers Michiel de Nooij  en Peter Horsselenberg van het kenniscentrum CAREM: info@michieldenooij.nl / 0619150224; p.horsselenberg@hva.nl/ 06-50 28 64 94. Neem voor vragen over het onderzoek naar gezondheid contact op met Marije Baart de la Faille van het kenniscentrum KIK van de Hogeschool van Amsterdam: m.baart.de.la.faille@hva.nl/ 06-24 51 29 91.