Hogeschool van Amsterdam

Amsterdam Marathon: goed voor de stad en sportparticipatie

16 okt 2014 11:30

Grote hardloopevenementen zijn een aanmoediging voor mensen om te gaan sporten. Onderzoek van bewegingswetenschapper Marije Baart de la Faille-Deutekom van de Hogeschool van Amsterdam heeft dit effect al aangetoond voor de Dam tot Damloop 2014. 65 procent van de deelnemers zei zich naderhand gezonder te voelen en was meer gaan trainen. Zondag 19 oktober herhaalt Baart de la Faille het onderzoek met deelnemers van de Amsterdam Marathon.

Marije Baart de la Faille is beoogd lector Kracht van Sport binnen het domein Bewegen, Sport & Voeding van de Hogeschool van Amsterdam. Zij doet onder meer onderzoek naar sportparticipatie. In opdracht van evenementenbureau Le Champion en de gemeente Amsterdam doet Marije Baart de la Faille, samen met het lectoraat Topsport en Onderwijs van lector Cees Vervoorn een vijfjarig onderzoek naar de vraag of grote breedtesportevenementen een impuls geven aan mensen om blijvend in beweging te komen.

Dam tot Damlopers voelen zich gezonder en energieker

Voor de Dam tot Damloop 2014 hield zij een online enquête onder 4309 deelnemers. Hieruit bleek dat ruim 80 procent van de ongetrainde deelnemers in de weken voorafgaand aan de Dam tot Damloop meer gingen lopen. Er waren ook positieve veranderingen in leefstijl: de hardlopers voelden zich gezonder en energieker, ze dronken minder alcohol en rookten ook minder. Baart de la Faille gaf het bijzondere karakter van de Dam tot Damloop als mogelijke verklaring hiervoor. ,,Het is geen grote prestatieloop en daarom voor de meeste deelnemers te doen.’’

Marije Baart de la Faille gaat het onderzoek komend weekeinde herhalen voor de deelnemers aan de Amsterdam Marathon. Een aantal van hen krijgt een online vragenformulier toegestuurd. De beoogd lector is benieuwd of de effecten die zij voor de Dam tot Damloop vond, ook opgaan voor de marathon. ,,Die is natuurlijk veel zwaarder en intensiever en ook het competitieve karakter verschilt.’’

Economische effecten van Amsterdam Marathon

Voor Le Champion onderzoekt Baart de la Faille daarnaast de economische effecten van de Amsterdam Marathon. ,,Het evenement trekt duizenden mensen uit binnen- en buitenland. Die moeten allemaal eten, drinken en overnachten. Samen met acht studenten van de HvA en hogeschool InHolland, die ook partner is in het lectoraat Kracht en Sport, houden we een grote enquête: wat hebben de bezoekers en deelnemers uitgegeven?’’

App maakt sporten leuker

Naast inzicht in de economische en gezondheidswaarde van breedtesportevenementen in Amsterdam wil het onderzoek ook aanknopingspunten opleveren voor het in beweging krijgen van mensen. Zo geeft het onderzoek ook input voor een motivatieverhogende app. De huidige resultaten laten zien dat apps  sporters aansporen om meer te bewegen. De Hogeschool van Amsterdam is één van de deelnemers in het consortium Commit-nl, dat onder meer de hardloop-app SENSEI ontwikkelt. Die moet gebruikers motiveren om vaker te bewegen en kan op die manier een bijdrage leveren aan een betere gezondheid.