Hogeschool van Amsterdam

Onderzoekers duiken deze zomer tussen festivalpubliek

17 aug 2015 14:07 | Afdeling Communicatie

Wat zoeken mensen eigenlijk op een festival, en vinden zij dat daar ook? HvA-onderzoeker Michiel Rovers onderzoekt festivalbeleving vanuit het Eventlab, een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Inholland en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (AHK).

Nederland loopt qua events wereldwijd voorop. De festivalbranche is hier de laatste decennia uitgegroeid tot een industrie. Ook tijdens de crisis is het aantal festivals verder toegenomen.

Geen eendagsvliegen

“De nieuwe cijfers van 2014 zijn net binnen van 2014  en het aantal festivals is opnieuw gegroeid,” vertelt HvA-onderzoeker Michiel Rovers. “Festivals schieten als paddenstoelen uit de grond. Steeds meer evenementen worden tegenwoordig een festival genoemd en er ontstaan ook nieuwe soorten festivals, denk aan de opkomst van foodfestivals. En het gaat niet om eendagsvliegen: vrij weinig festivals komen na 1 keer niet meer terug. De markt is nog niet verzadigd.”

Zingeving en escapisme

Michiel Rovers staat deze zomer met een studententeam op festivals, zoals op het Amsterdam Woods Festival, om bezoekers te vragen naar hun motivatie en hun beleving. De motivaties van bezoekers brachten Michiel en zijn collega’s al in kaart.

Een zo'n motivatie is bijvoorbeeld de escape-gedachte: even uit die tredmolen van de dagelijkse sleur springen. Een andere motivatie is novelty; nieuwe dingen ontdekken en inspiratie opdoen. Ook is family togetherness een factor; samenzijn met vrienden en familie. Daarnaast is zingeving een factor; het festival als plek om zin aan het leven zelf te geven.

Michiel Rovers met studententeam voor festivaltent

Michiel Rovers met studententeam

Alternatieve vakantie

Mensen gaan steeds vaker naar festivals. Hoe komt dat? Michiel: “Mensen zijn hun vrije tijd in de afgelopen decennia anders gaan besteden. Opvallend is dat veel festivals opkwamen tijdens de economische crisis, en dat geld kun je maar één keer uitgeven. We zien dat mensen in hun vrije tijd steeds vaker kiezen voor festivals in plaats van een vakantie. Daar hebben ze alles in één: vrienden erbij, er is voor elk wat wils; wil je niet in een tentje, dan is er een bungalowpark. Mensen kiezen steeds vaker voor dat totaalpakket.”

Man in circuspak staat voor festivalpubliek

Pizza

Michiel Rovers werkt voor dit onderzoek samen met zijn collega-onderzoekers in het Eventlab, een samenwerking tussen de HvA, Inholland en AHK. Doel van het Eventlab is om door middel van onderzoek de festival- en eventsector verder te helpen. De onderzoekers brengen de thema’s in kaart waarop de eventsector wel extra kennis kan gebruiken. Want ondanks dat de business groeit, zijn de risico’s voor festivalorganisaties nog groot.

Michiel legt uit: “Een festival kun je vergelijken met een pizza: het wordt er niet lekker van om zoveel mogelijk van alle ingrediënten erop te gooien. Het gaat om de juiste mix van de ingrediënten. Wij onderzoeken hoe de inzet op verschillende ingrediënten- zoals programmering, prijs, eten en drinken- bepaalt of je aan de behoefte voldoet. Daarom onderzoeken we ook de beleving van bezoekers; we helpen organisaties om in kaart te brengen waarmee ze aan de slag kunnen.”
 

Het Eventlab maakt deel uit van ACIN, het Amsterdam Creative Industries Network, een samenwerking tussen de HvA, Inholland en AHK. Michiel Rovers stond met het onderzoeksteam dit jaar al op NRC Live, festival de Beschaving in Utrecht, Eduhack en festival de Groene Boulevard, 28-30 augustus op het Amsterdam Woods Festival en in september op het Discovery Festival in Nemo.