Hogeschool van Amsterdam

Knowledge Mile Boiling: vier ideeën voor de slimste straat

9 jun 2015 09:43 | Afdeling Communicatie

Het concept achter Knowledge Mile Boiling is simpel: vier partijen pitchen hun idee om van de Wibautstraat de slimste straat van Nederland te maken. Eén gaat er aan het eind van de avond met een startkapitaal vandoor. Op donderdagavond 4 juni presenteerden de deelnummers hun ideeën zoals het recyclen van koffiedik voor dienbladen, een tour door de straat en gesprekken met senioren.

Het plein achter het Kohnstamhuis aan de Wibautstraat is gevuld met geïnteresseerden die genieten van het weer met een biertje in de hand. Naast de tien euro die elke bezoeker heeft betaald om bij Knowledge Mile Boiling te kunnen zijn, gaat het geld dat zij aan drank uitgeven  ook naar de winnaar van de avond. Het publiek brengt aan het eind van de avond zijn stem uit en bepaalt daarmee de winnaar.

Op het plein staat een grote plastic bubbel waar het publiek in kan plaatsnemen. Telkens mogen vijf personen tegelijk naar binnen kunnen zodat er geen lucht uit gaat. De intieme locatie zorgt voor uiterste concentratie, iedereen is er klaar voor.

Aan de slag met een idee

Het doel van de avond is duidelijk: “Ik wil gewoon dat mensen meteen aan de slag kunnen met hun idee”, laat organisator Jesse Jorg weten. Matthijs ten Berge van de Knowledge Mile vult aan: “Een pitch gaat over iets wat je erg graag wil realiseren.”

Matthijs’ advies geldt zeker voor Evert en Sara van Buro Curious, die als eerste pitchen. Als ervaren theatermakers willen zij graag een beleving bieden door middel van een tour door de Wibautstraat. 'Als je iets wil veranderen, moet je eerst bij elkaar komen', is hun motto. Zij willen daarom verschillende groepjes kennis laten maken met de omgeving, en ze verrassen door interventies met performers. Aan het eind moeten ideeën voor de straat geïnventariseerd worden, om zo van de straat een betere plek te maken.

 

Knowledge Mile Boiling

Schatten uit de omgeving

Meubelmakers Tanja en Iggy van Zelf Design betreden als tweede het podium en willen aandacht geven aan de 'schatjes van Wibaut'. “Waarom verbergen we de mooie dingen van de Wibautstraat als de zijstraatjes, de tunnels, de Casa400 en de cupcakes?”, vraagt Tanja zich af. Als bouwers in hart en nieren willen zij daar verandering in brengen door een etalage te maken. Deze moet elke maand gevuld worden met nieuwe schatten uit de omgeving die bewoners, ondernemers en toeristen door middel van een tour verzamelen. Bij het woord tour werd de link meteen gelegd met de eerste pitch, samenwerken is dan ook zeker een optie.

Dienbladen van koffiedik

“Wie drinkt er allemaal koffie?” HvA-studente Product Design Marjet trekt meteen de aandacht tijdens de derde pitch, als vrijwel alle handen de lucht in gaan. Tijdens haar minor Startup Your Business in Technology werd ze uitgedaagd om van afval iets te maken. Toen ze alle studenten om haar heen aan de koffie zag, kreeg ze ideeën. Voor haar afstudeerproject wil ze koffiedik combineren met bindmaterialen om dienbladen te maken en die verspreiden over de Knowledge Mile. Ze focust nu op dienbladen, maar er is meer mogelijk: zo heeft ze al geëxperimenteerd met lampenkappen en schotels.

Ouderen als bron van goed advies

Vervolgens pitcht Julian zijn idee om mensen in contact te brengen met ouderen van boven de 65. Hij is ervan overtuigd dat er erg interessante gespreken kunnen ontstaan en dat je goed advies van deze ouderen kan krijgen. Bijvoorbeeld als je vader en moeder er niet meer zijn.

Dan roept het publiek de winnaar uit: Julian wint 1818 euro aan startkapitaal (dit bestaat uit 750 euro aan donaties/tickets, verdubbeld door ACIN en 318 euro aan drankdonaties). Julian gaat met het startkapitaal een website lanceren die vanaf augustus geïnteresseerden met ouderen in contact moet brengen. Hij heeft het project samen met zijn vriendin opgezet. Daarnaast heeft hij tijdens Knowledge Mile Boiling al veel aanmeldingen gekregen en tips over initiatieven die kunnen helpen met het realiseren van zijn idee. Het startkapitaal gaat hem daarbij erg helpen.

Nieuwe contacten

Hoewel de eerste drie pitches er niet met de prijs vandoor zijn gegaan, is het allemaal niet voor niets geweest. Iedereen loopt daarna rond om elkaar tips te geven over hun pitch of idee. En de bezoekers doen nieuwe contacten op. Zo is Marjet in contact gekomen met iemand die haar idee wil promoten en is er hulp aangeboden aan de eerste twee pitchers om de tours te realiseren.

Ook een goed idee voor de Knowledge Mile? Doe mee met de nieuwe Boiling eind dit jaar. Stuur een a4-tje met een concreet idee naar Jesse@wethecity.nl Kijk voor meer informatie over de Knowledge Mile op www.knowledgemile.org.

Tekst: Jordan van Andel

Publiek tijdens Knowledge Mile Boiling