Hogeschool van Amsterdam

ICT-studenten ontwikkelen apps voor leerlingen IJburg College

15 jun 2015 11:01 | Afdeling Communicatie

60 eerstejaarsstudenten van de opleiding HBO- ICT hebben ICT-oplossingen ontwikkeld voor leerlingen van het IJburg College. Afgelopen donderdag presenteerden de studenten het resultaat van hun inspanningen in de aula van de school. Hun apps en games helpen de middelbare scholieren bij feedback geven of het leren, bijvoorbeeld door met elkaar te ‘battlen’.

Voor de meeste scholieren van het IJburg College is feedback geven een gruwel, ontdekten de ICT-studenten. Zij vroegen 200 leerlingen wat zij bij het schoolwerk lastig vinden. De studenten werkten vervolgens in groepjes aan apps voor deze uitdagingen. Het resultaat onthullen zij nu op de demomarkt, waar ook schoolbestuur, HvA-docenten en ouders rondneuzen.

 

Student Lee Ravenberg van Reflapp

Elkaar ‘raten’ met sterren

Allereerst staan daar de studenten van ReflApp, een app die de scholieren helpt bij het feedback geven. Lee Ravenberg en zijn medestudenten wilden dat leuker en makkelijker maken. ‘Leerlingen nemen feedback geven niet serieus,’ zegt Lee. ‘Dus besloten we gamification in te zetten.’

Met Reflapp beoordeel je je medeleerling met een ster, waar je overheen swipet voor 1 t/m 5 punten. Je doet dit voor allerlei stellingen, zoals ‘Ingrid levert haar huiswerk op tijd in.’ 1 staat dan voor ‘Ingrid is alwéér te laat’, een score van 5 zou zijn ‘Ingrid is een time management-wonder’. De app berekent daaruit een eindcijfer met een slim algoritme. Handig voor de leerkracht.

Einstein

Verderop zitten studenten Hugo van Rijswijk en Stefan van Poppel van de app Eyeschool. Hun groep ontwikkelde een platform voor portfolio’s en opdrachten, zoiets als Blackboard, maar dan prikkelend. Op het scherm zie je een animatielandschap, met daarin o.a. Einstein, die staat voor het vak scheikunde, en de Mona Lisa (voor kunstgeschiedenis). Levert de leerling een opdracht in via dit platform, dan verandert het bijbehorende stukje landschap. Student Hugo van Rijswijk laat zien wat gebeurt nadat hij een scheikunde-opdracht inlevert: de Einstein op het scherm drinkt iets op, en zijn haar ontploft.  ‘Leerlingen kunnen zo hun voortgang visueel volgen,’ legt Hugo uit. De leerkracht kan opdrachten inleveren via dit platform en een cijfer geven.

Screenshot van app Eyeschool

Winnaars: IJbatlle en IJReflect

Dan valt het stil, want er worden 2 prijzen uitgereikt: zowel de kinderen van het IJburg College als de HvA-docenten hebben een winnaar gekozen. De scholierenprijs gaat naar IJbattle, een game voor als kinderen op school buiten de les moeten leren. In deze game moeten de leerlingen kennisvragen beantwoorden en met elkaar ‘battlen’. Zo wordt leren leuk, vinden de leerlingen. Hun scores verschijnen in een scorelijst, met een winnaar van de week.

De docentenprijs gaat naar IJReflect, een applicatie zoals de datingapp Tinder . Deze studentengroep ontwikkelde een app waarin leerlingen feedback kunnen geven door naar rechts dan wel naar links te swipen. Ze reageren zo op stellingen of thema’s die de docent de docent zelf aanmaakt. De leerling die de feedback ontvangt ziet in hoeverre hij vooruit is gegaan. Freek Wevers directeur van het IJburg College: ‘Een superapp van deze mannengroep. Ik zou deze app zo willen implementeren op school.’ Hierover maakt hij dan ook afspraken met de studenten.

Docent Gideon Bazen: ‘Vijf maanden geleden gingen de studenten deze school binnen op zoek naar een probleem of behoefte, en vervolgens hebben ze daar keihard aan gewerkt. Als je de klas binnenkwam, keken ze niet eens op. De resultaten zijn geweldig.’

ICt-studenten Leon Janssen, Robin de Jong, Wieraj Ganpat, Ruben de Groot en Jony Zeitoun van Tour d'IJ

De studenten van Tour d’IJ maakten een virtuele tour door de school, die je ook kan inzetten voor plekken als ziekenhuizen of Artis. V.l.n.r. Leon Janssen, Robin de Jong, Wieraj Ganpat, Ruben de Groo, Jony Zeitoun

Studenten IJReflect: 
Brendan Landegent
Ahmet Kaya
Jimmy van der Laan
Hamza Nejdi
Jeroen Groot
Sander Knauff

De studenten van IJReflect (vlnr): Brendan Landegent, Ahmet Kaya, Jimmy van der Laan, Hamza Nejdi, Jeroen Groot, Sander Knauff

Hugo van Rijswijk van Eyeschool

Hugo van Rijswijk met EyeSchool

Studenten van QPinar: Rick de Jong
Dion Haneveld
Quincy Schonenberg
Toine Lambalk
Siem van der Kluft
Murphey Sistina

De studenten van Qpinar maakten een feedback-app waarbij de leerlingen elkaars QR-code moeten scannen. V.l.n.r. Rick de Jong, Dion Haneveld, Quincy Schonenberg, Toine Lambalk, Siem van der Kluft, Murphey Sistina

Student Rick de Jong van QPinar

Rick de Jong van QPinar

Maren Osnabruck van Reflapp

Maren Osnabruck van ReFlapp