Hogeschool van Amsterdam

HvA wint tweede prijs Shell Eco-Marathon

26 mei 2015 14:53 | Afdeling Communicatie

Het HvA-team is zondag met de waterstofauto H2A tweede geworden bij de Shell Eco-marathon Europe in de categorie Waterstof Prototype.

De afgelopen twee jaar werd het HvA-team Europees kampioen bij de zuinigheidsrace in Rotterdam. De verwachtingen waren vorige week dan ook hooggespannen. Het HvA-studententeam werkte het hele jaar aan de vernieuwde waterstofauto, die slechts 32 kilo woog, nog 5 kilo lichter dan vorig jaar.

‘Ieder jaar gaat het de strijd tussen de eerste plek tussen de HvA en de TU Delft,’ vertelt HvA-teamcaptain Leo Hartman. ‘Dit jaar hebben zij gewonnen, maar zij feliciteerden ons heel sportief aan de finish. Hun teamcaptain zei dat zij het nog een hele prestatie vonden dat we tweede werden, na alles wat deze week gebeurd is.’

Zware week

De HvA-teamcaptain is nog schor, want het team heeft een zware week achter de rug. Leo vertelt:  ‘Helaas hadden wij door tegenslagen geen tijd om testritten te maken. Bij de technische keuring bij aanvang van de Ecomarathon bleek namelijk dat de brandstofcel in het HvA-voertuig te veel lekte. Vier teamleden zijn hiervoor tijdens de race naar Duitsland afgereisd, waar de fabrikant de hele dag de waterstofcel heeft gerepareerd. ’s Avonds laat zijn we weer teruggereisd, maar hierdoor bleef er nagenoeg geen tijd over om te testen.’

Pas op het allerlaatste moment dat de H2A nog kon rijden, op zondagmiddag, heeft de HvA-waterstofauto toch een ronde gemaakt, en daarmee is het team tweede geworden. Teamcaptain Leo: ‘Niemand had het nog verwacht, en het voelt daarom echt als een overwinning.’

H2A: Shell Eco Marathon 2015

De H2A tijdens de Shell Eco-marathon 2015.

Testritten zijn cruciaal

Het HvA-team bestaat uit 6 studenten Engineering, Design & Innovation, die aan het ontwerp hebben gewerkt, en 12 E-Technology-studenten, die verantwoordelijk zijn voor de electronica. Het hele jaar heeft het team eraan gewerkt om de waterstofauto zo licht mogelijk te maken. Leo: ‘Het risico dat je neemt met gewichtsbesparing, is dat de auto minder sterk wordt. Daarvoor is testrijden zo belangrijk: dan zie je op welke plekken je de auto moet versterken.’ Het H2A-team is dan ook blij dat ze toch de tweede plaats hebben veroverd. Begeleidend docent Laurens van Mulukom is trots: ‘Het is onwijs knap dat ze dit resultaat hebben behaald, ondanks dat er geen tijd was voor testritten.’

Leerzaam

Volgens docent Laurens van Mulukom is het een heel leerzame ervaring geweest voor het studententeam: ‘Waterstof komt stapje voor stapje weer terug als duurzame energievoorziening van de toekomst. De auto-industrie brengt weer nieuwe waterstofauto’s op de markt. Het is heel waardevol dat studenten zich hier nu al mee bezighouden.’

De Shell Eco-Marathon

Shell Eco-marathon Europe is de grootste zuinigheidswedstrijd in Europa, waaraan studenten van hogescholen en universiteiten uit heel Europa deelnemen. De competitie stimuleert discussie over het vinden van duurzame oplossingen voor het mondiale energievraagstuk. De Shell Eco-marathon 2015 vond dit jaar plaats in Rotterdam van 21 mei t/m 24 mei. De HvA reed ook met een stadsauto, de waterstofauto HVA (Hydrogen Vehicle Amsterdam) in de Urban Klasse. Dit is geen licht en smal voertuig, maar meer een comfortabele stadsauto.

HvA-team op de racebaan bij de Shell Eco-marathon

Alle HvA-studenten die aan de waterstofauto H2A en de stadsauto HVA hebben gewerkt