Hogeschool van Amsterdam

Deelautoconcept HvA/UvA genomineerd voor AMSIA 2015

19 mei 2015 15:51 | Afdeling Communicatie

Studenten Pico van Heemstra (UvA/HvA), Hamdullah Handulle (HvA) en dr. René Bohnsack staan namens de HvA en de UvA op woensdag 27 mei in de finale van de Amsterdam Science & Innovation Award, Zij zijn genomineerd met het het elektrisch deelautoconcept ‘me2’. Het unieke van dit deelautoconcept: de gebruikers rijden via Vehicle2Grid, wat inhoudt deze auto’s stroom opslaan en terugleveren aan het net. Consumenten krijgen hierdoor voordeel.

Een slimme elektrische deelauto

De consumptie van fossiele brandstoffen moet omlaag, daar kunnen zelfs de auto-industrie en energieleveranciers niet meer omheen. De markt is al aan het veranderen: mensen rijden steeds meer elektrisch en kiezen steeds vaker voor deelauto’s. Mercedes heeft daarom Car2Go opgezet, en ook BMW, Renault en Opel zijn bezig met elektrische deelconcepten.

Daar komt ‘me2’ om de hoek kijken, de inzending van het HvA/UvA-team voor de Amsterdam Science en Innovation Award. Dit kan weleens het deelautoconcept van de toekomst worden, omdat het slim werkt, namelijk met Vehicle2Grid. Vehicle2Grid houdt in dat de batterijen in elektrische auto’s ook energie opslaan en later kunnen terugvoeren naar het net.

Momenteel voeren oplaadpunten alleen energie toe náár auto’s, maar met Vehicle2Grid kan de energie dus voortaan twee kanten op. Dit is van waarde voor netbeheerders en energieleveranciers: die krijgen stroom teruggeleverd wanneer op het net juist een tekort is.*

Pasfoto van Pico van Heemstra HvA/UvA

Pico is UvA-student Business Studies en HvA-medewerker

Consumenten krijgen gratis rijtijd

Maar rest nog een barrière: hoe krijgen we consumenten zover om dit systeem te gebruiken? Het idee ‘me2’ is het antwoord hierop. me2 biedt consumenten het voordeel dat zij een bepaald aantal uur per maand gratis met de elektrische deelauto kunnen rijden. Dit is dus mogelijk omdat de netbeheerders en energieleveranciers baat hebben bij dit systeem en daarom meebetalen. De consument zelf heeft verder niet door dat hij via dit systeem rijdt: me2 wordt gepresenteerd als nieuwe energieleverancier.

Lage energieprijzen

me2 maakt tot slot nog gebruik van een handig algoritme. Dit algoritme voorspelt zowel de vraag naar energie als de vraag naar de deelauto. me2 kan daardoor stroom inkopen op het moment dat het voordelig is. Nog een kenmerk van me2 is dat de batterijen van de elektrische deelauto’s de energie sámen terugsturen naar de netleveranciers en de energieleveranciers. Pico van Heemstra, UvA-student en HvA-medewerker: ‘Dit nieuwe deelautoconcept biedt voordelen voor het milieu, de energieproviders, en de consument. Mocht ik de Amsterdam Science and Innovation Award winnen, dan kunnen we dit gaan uitrollen, en zo slim elektrisch rijden op grote schaal realiseren.’

 

* De HvA ontwikkelt businessmodellen voor het systeem Vehicle2Grid, en in januari start een pilot in Amsterdam Nieuw-West; een samenwerking tussen o.a. de HvA, Mitsubishi, Cofely, Alliander en Amsterdam Smart City.Het me2 team wordt geleid door Dr. René Bohnsack, assistent-professor aan de UvA, en onderzoeker aan de HvA en bedenker van het me2 concept. René begeleidt UvA-student en HvA-medewerker Pico and HvA-student Technische Bedrijfskunde Hamdullah Handulle, die met hun scriptie een bijdrage leveren aan het me2 project.