Hogeschool van Amsterdam

Het effect van beacons ontmaskerd in BYAMFI Store

15 apr 2015 10:04 | Afdeling Communicatie

Beacons zijn de toekomst, als we de hype moeten geloven. Beacons kunnen weleens hét antwoord zijn op de dalende winkelbezoeken omdat ze klanten een beleving kunnen bieden. Of toch niet? Anne Moes en Harry van Vliet van het lectoraat Crossmedia van de Hogeschool van Amsterdam onderzochten het effect van Beacons in de byAMFI Statement Store. En de hoop lijkt niet terecht…

Volgens meerdere marketeers zijn beacons ‘the next big thing’; en grote retailers als de Bijenkorf zetten beacons al in. Klanten kopen namelijk steeds meer via internet, en winkels zoeken daarom naar manieren om een beleving te bieden, zodat klanten naar de winkel blijven komen.

HvA-onderzoeker Anne Moes: ‘Beacons worden door sommigen bestempeld als dé oplossing voor de toekomst, maar eigenlijk is hiervoor helemaal geen bewijs. Wij hebben daarom onderzocht in hoeverre beacons die informatie overdragen aan de klant, invloed hebben op onder andere de winkelbeleving en de aanbeveling van de winkel.’ Op basis van de gevonden resultaten in dit onderzoek is het antwoord heel duidelijk, aldus Moes: 'NEE, investeer als retailer niet in beacons!'

Wat zijn beacons?

Beacons zijn kleine apparaatjes die door middel van bluetooth-technologie signalen kunnen ontvangen van en verzenden naar mensen met een smartphone. Beacons kunnen voor verschillende doeleinden gebruikt worden: bijvoorbeeld om klanten in de buurt met berichten naar de winkel te lokken, of om klanten in de winkel van extra informatie of voordeel te voorzien. Vaak verzamelen retailers ook informatie over de klanten met behulp van beacons, zodat zij bijvoorbeeld gerichtere aanbiedingen kunnen doen.

Onderzoek in byAMFI Store

De onderzoekers plaatsten vijf beacons in de byAMFI Statement Store. Klanten kregen een Samsung S4 met speciale app ontwikkeld door AMFI-studenten. Als de klanten binnen een meter van de beacon kwamen, dan ontvingen zij een bericht met meer informatie over het merk, bijvoorbeeld over de ontwerper of het maakproces. De klanten konden zelf door de app heenscrollen. Bij het verlaten van de winkel vulden zij een korte vragenlijst in, waarmee o.a. de winkelbeleving, aankoop en winkelsfeer werden gemeten, en of klanten de winkel zouden aanbevelen. In totaal hebben 85 mensen meegedaan aan het onderzoek.

Resultaten  

Uit de resultaten blijkt dat  de beacons in deze situatie een negatief effect hebben op de ervaren winkelsfeer en de de mate waarin mensen bereid zijn de winkel aan te bevelen. Eén van de mogelijke verklaringen is dat geïnterviewden het onhandig vonden om de telefoon in de handen te hebben. Andere verklaringen zijn de voorkeur voor persoonlijk contact en de benodigde tijd om te winkelen. Beacons kunnen op verschillende manieren en in verschillende settings worden ingezet. Anne: 'De negatieve resultaten uit dit onderzoek zijn niet generaliseerbaar naar elke modewinkel in Nederland. Echter wijzen deze resultaten er wel op dat het effect van beacons wellicht niet zo positief is als sommigen inschatten.'

Lees het gehele artikel op MarketingTribune.

Screenshot app byAMFI Store met info designer

Screenshot van de app byAMFI Statement Store

Screenshot app byAMFI Store met info over designer

Screenshot van een van de berichten die klanten kregen met informatie over de designer