Hogeschool van Amsterdam

Steden benutten commerciële kansen sportevenementen onvoldoende

19 feb 2015 13:39 | Afdeling Communicatie

Steden signaleren en benutten nog onvoldoende de commerciële kansen die grote sportevents met zich meebrengen. Dit blijkt uit een onafhankelijk onderzoek door het internationale consultancybureau TSE Consulting. Studenten van de HvA-minor the Business of Sports and Events werkten mee aan het opstellen en uitvoeren van het onderzoek.

TSE Consulting is een internationaal toonaangevend bedrijf op het gebied van sportevenementen. Het consultancybureau nam een grootschalige enquête en interviews af onder 100 gaststeden wereldwijd, onder de titel ‘Sports events: are host cities maximising the commercial opportunities?’ Daaruit blijkt dat een meerderheid van de respondenten (63%) meer sportevenementen zou willen organiseren, wanneer deze evenementen een extra economische impuls opleveren. Maar tegelijk blijkt dat veel steden commerciële kansen veelal nog niet signaleren en benutten. Daarmee is de cirkel rond: want leveren sportevenementen meer op, dan willen gaststeden deze dus ook vaker organiseren.

HvA-studenten met sportbusiness-expertise

6 studenten van de HvA-minor the Business of Sports werkten mee aan het onderzoek van TSE Consulting. Naast Nederlandse studenten van de HvA zaten hier ook een Britse student en een student uit Alaska bij. De studenten werkten mee aan het formuleren van de interview- en enquêtevragen. Minor Consultant Rob Spierings licht toe: ‘Deze studenten brachten een frisse, innovatieve blik in. Daarnaast hebben zij tijdens de Minor gedegen kennis van sportevenementen opgedaan en kunnen toepassen in dit project.’ De studenten verwerkten alle resultaten in SPS6 en maakten de grafieken. Daarnaast belden zij respondenten nog na voor een diepergaand gesprek naar aanleiding van de antwoorden.

Ervaringen van de studenten

Student Brianne Hansen uit Alaska heeft veel van het project opgestoken: 'I personally found this experience to be one of the best throughout my educational career at the HvA. This was a live setting where we were responsible for meeting deadlines and presenting ourselves in a professional manner. It was not a made up situation:TSE Consulting was actually relying on us. This type of ‘pressure’ is something that you do not usually experience until you are graduated and working in the field.'

Ook HvA-studente Renate Sal is enthousiast: ' Het was een mooie ervaring om te werken met een gerenommeerd internationaal bedrijf. We hebben veel van dit project geleerd. TSE heeft ons rapport overgenomen, aangepast in TSE-stijl en gaat dit gebruiken voor hun klanten. Het is heel cool om dit eindresultaat te zien.'

Samenwerking HvA en TSE Consulting

De samenwerking met de studenten is TSE goed bevallen, want nu mag een nieuwe groepje studenten een nieuwe opdracht uitvoeren voor het bedrijf. Eind mei organiseert TSE Consulting een groot congres voor sportmanagers van nationale en internationale sportbonden. De studenten gaan in de aanloop naar het congres een enquête uitzetten onder deze sportmanagers.

 

De HvA-minor Business of Sport and Events heeft sinds 2 jaar een partnership met TSE Consulting. Lector Topsport en Onderwijs Cees Vervoorn is lid van de Academic Board of Advisors van TSE.
Kijk voor het volledige onderzoeksrapport op www.tseconsulting.com