Hogeschool van Amsterdam

Oplaaddata Amsterdam als eerste ter wereld geanalyseerd

20 feb 2015 14:12 | Afdeling Communicatie

Momenteel is Amsterdam wereldwijd koploper op het gebied van elektrisch rijden, met ruim 1100 oplaadpunten. In 2018 moet het netwerk zijn uitgebreid naar 4000 oplaadpunten, wat neerkomt op zo’n 2000 laadpalen in de stad. De HvA analyseert voor de gemeente de laaddata van deze oplaadpunten en presenteerde de eerste uitkomsten op Data Donderdag.

HvA-onderzoeker Jurjen Helmus presenteerde op Data Donderdag, 5 februari, de eerste resultaten van de analyses aan de Amsterdamse wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho. De data zijn door de HvA verzameld vanaf het moment dat de eerste laadpaal de grond inging, in 2012. Daarmee loopt Amsterdam ook in het analyseren van de laaddata wereldwijd voorop. Nu heel 2013 en 2014 zijn geanalyseerd komen de onderzoekers tot opvallende bevindingen.

Meeste unieke gebruikers in Museumkwartier

Jurjen Helmus presenteert de laatste feiten: de meeste kilometers werden in 2014 geladen in het centrum, gevolgd door Nieuw-West. Dit komt doordat veel taxichauffeurs die sinds eind 2014 de Schiphol-Tesla’s rijden in Nieuw-West wonen. Daarom plaatste de gemeente daar vooraf ook extra nieuwe laadpunten.

De meeste unieke bezoekers per laadpaal? In het Museumkwartier; waarschijnlijk omdat mensen van buiten de stad een bezoek brengen aan musea of het Concertgebouw. De meeste oplaadsessies per laadpaal: in de P.C. Hooftstraat en het centrum. En de laadpalen die gemiddeld het meest bezet zijn, staan aan de grachtengordel. Dit hangt vermoedelijk samen met het feit dat er in wijken met hogere inkomens meer EV-rijders zijn; deze bewoners hebben vaker een elektrische lease-auto. Dankzij dit soort bevindingen kunnen voorspellingen worden gedaan waar de gemeente z’n voordeel mee kan doen, legt Jurjen Helmus uit.

 

Big data voor schone lucht: electrisch rijden vs. vies rokende auto

Dag- versus nachtladers

Het analyseren van de data werkt als volgt: de laadpalen sturen data naar bijvoorbeeld laadpaalexploitant Nuon, zoals het tijdstip van aan- en afkoppelen van een auto, de geladen kWh’s en de RFID-code van de gebruikte laadpas. Vervolgens verwerken de HvA-onderzoekers deze ruwe data tot inzichtelijke rapportages.

De gemeente ontvangt elke maand een update van de HvA. Beleidsmedewerkers kunnen hiermee tot op straatniveau zien hoe vaak en op welke manier een laadpaal wordt gebruikt, en wanneer. Zo zijn er de ‘pillow chargers’, bewoners die ’s nachts laden, en de ‘work loaders’, die overdag laden tijdens werk. De gemeente kan zo bijvoorbeeld direct nagaan hoe deze twee laders goed verdeeld kunnen worden over bestaande en nieuwe oplaadpunten.

Amsterdam loopt voor met analyse

De gemeente Amsterdam heeft de analyses nodig om het elektrisch netwerk efficiënt verder uit te rollen. De HvA-onderzoekers ontwikkelen ook een voorspelmodel, waarmee simulaties kunnen worden gedaan. Wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho: ‘Om koploper te blijven, is kennis over het gebruik van de oplaadpunten onmisbaar. We mogen er als stad trots op zijn dat wij met de samenwerking met de HvA een wereldwijde primeur hebben op het gebied van kennis over het gebruik van het oplaadnetwerk en dit kunnen toepassen.'

Sinds januari beschikt de HvA ook over de laaddata van Utrecht, Den Haag en Rotterdam. HvA-studenten krijgen inzage in de data. Verschillende studenten studeren af op specifieke vragen van de gemeenten over de data. Zo onderzoeken Technische Bedrijfskundestudenten hoe het proces van aanvraag tot plaatsing geoptimaliseerd kan worden. Onderzoeker Jurjen Helmus: ‘Zo houdt een jonge denktank zich bezig met hoe we elektrisch rijden slim kunnen uitrollen, tegelijk profiteren studenten van deze exclusieve gegevens.’

 

De gemeente Amsterdam maakte een infographic waarin de eerste bevindingen allemaal staan. Bekijk hier de infographic

 

Kijk voor meer informatie op de website van Amsterdam Elektrisch.