Hogeschool van Amsterdam

Onderzoekstv: wordt het onderwijs beter van onderzoek?

24 feb 2015 16:34 | Afdeling Communicatie

Op donderdag 19 februari vond bij floor HvA de eerste editie plaats van Onderzoekstv, een live televisie-talkshow over onderzoek in het onderwijs. Docenten, leerlingen en schoolleiders schoven aan om over hun ervaringen te vertellen. Het tv-programma is een samenwerking tussen het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding en de opleiding Communication and Multimedia Design (CMD) van de HvA.

Deze eerste editie gaat over het onderzoek dat docenten van de eerstegraads lerarenmasters uitvoeren. Wat levert dit de docenten, scholen en leerlingen op?

Als eerste gasten schuiven economiedocenten Hans de Roon en Martin Nauta aan, die onderzoek op de havo verrichten. Hans vertelt waarom hij aan zijn onderzoek begon: ‘In lerarenvergaderingen concludeerden we vaak: deze leerling presteert slecht, want is lui, of die is niet gemotiveerd. Maar toen bedacht ik: is er misschien iets anders dat die leerling nodig heeft, iets vanuit de docent?’ Zo begonnen Hans en Martin aan hun onderzoek naar hoe je de motivatie van havo-leerlingen verhoogt. Het onderzoek verandert hen als docenten, vertellen ze, want ze reflecteren meer op zichzelf en hun leerlingen. De schoolleiding profiteert ook van de inzichten.

Het geluid hapert nog een beetje tijdens de eerste aflevering van Onderzoekstv (OZTV). Dit ligt aan de webcollegedienst, en niet aan de CMD-studenten die verantwoordelijk zijn voor o.a. de regie, het camerawerk, de reportages tussendoor en de montage.

Gelukkig weet presentatrice Annelies Kappers weet wel raad met de haperende microfoon: zij snelt naar de sprekers toe, en werpt zichzelf naar voren, zodat ze in haar opgespelde microfoontje kunnen spreken.

Publiek Onderzoekstv

Engels beter door groepswerk

Dan komt een onderzoek aan bod naar een manier om de Engelse spreekvaardigheid te verbeteren. Een professor uit Sidney vroeg de Europese School om een nieuwe methode van groepswerk te testen. Docent Connie Helder ontdekte dat de leerlingen daarmee met sprongen vooruit gingen, en besloot daarop de methode te onderzoeken. Connie: ‘Nu kan ik er statistische bewijzen bijhalen, en heb ik ook de authoriteit om er uitspraken over te doen.’

Boven de klas

HvA-onderzoeksdocent Huub Oattes krijgt ook het woord: na 40 jaar voor de klas te hebben gestaan mocht hij zich bekwamen in onderzoek. ‘Voor de klas steek je er veel energie in om het circus draaiende te houden. Situaties waar je meer van wilt weten, los je dan intuïtief op. Rust om te reflecteren is dan bijna niet te vinden. Pas nu ik hier onderzoek kan doen heb, kan ik als het ware boven de klas hangen en die situaties onderzoeken. Dat beschouw ik als een buitenkans.’

Docenten en schoolleiding ervaren dus de voordelen. Maar worden de leerlingen er ook beter van? Deze vraag stelt presentatrice Kapper tot slot aan UvA-hoogleraar en HvA-lector Ron Oostdam. ‘Een goede vraag,’ zegt Oostdam, ‘want uiteindelijk doe je het voor de leerling. Onderzoek heeft positieve effecten op onderwijs. We zien het enthousiasme van docenten en leerlingen om mee te doen aan nieuwe onderwijsmethoden. Maar hebben deze ook effect? Daarvoor is er onderzoek: om te zorgen dat het onderwijs steeds beter wordt.'  

 

Onderzoekstv terugkijken? Mail dan naar Marieke Saghir-Pit: m.pit2@hva.nl.

Lector Ron Oostdam aan het woord bij OnderzoeksTV

Lector Ron Oostdam Foto's : Bob Bronshoff

Publiek aan het woord bij talkshow Onderzoekstv