Hogeschool van Amsterdam

Dubai wordt concurrent Airport Seaport-regio Amsterdam

23 feb 2015 10:35 | Afdeling Communicatie

Metropoolregio Amsterdam moet er rekening mee houden dat Dubai straks de nummer één Airport Seaport-regio in handen heeft. Dat constateren twee HvA-onderzoekers Logistiek, Sander Onstein en Abdel el Makhloufi, die onlangs Airport Seaport-regio’s in Dubai en Istanbul bezochten.

Schiphol behoort nu tot de beste vier Airport Seaport-regio’s ter wereld, bleek eerder uit een benchmark waarin de onderzoekers 17 airport-seaport regio's vergeken. Deze hoge ranking van de Haven Amsterdam en Schiphol hangt onder meer samen met het grote aantal connecties naar andere bestemmingen en de kwaliteit van de service voor passagiers. Maar binnenkort duikt Dubai als ijzersterke concurrent op. Dubai bouwt namelijk Dubai World Central (DWC), een gigantische airport city met als belangrijkste onderdeel ‘Al Maktoum International Airport’. Dit wordt de grootste luchthaven ter wereld.

Nieuw megaproject

Het megaproject van Dubai heeft alle kenmerken van een volwaardige stad: naast luchthaven Al Maktoum International Airport, wordt een logistieke stad gebouwd (Dubai Logistics City), evenals woningen, publieke voorzieningen, cultuur, sport (golf city) en winkelcentra. In DWC komen de nieuwste technologieën samen en er wordt sterk ingezet op duurzaamheid. Het Verenigd Arabisch Emiraat schakelt daarvoor expats in van over de hele wereld.

Al Maktoum airport

Bron afbeeldingen: Al Maktoum International Airport.eu

Via een logistieke corridor vindt cargo belastingvrij doorgang tussen luchthaven (‘Al Maktoum’) en de haven (Jebel Ali). In 2020 is de Airport Seaport DWC het toneel voor de internationale Expo. De ruimtelijk schaal en de economisch potentie van de Airport Seaport van Dubai zijn enorm: 140 km2 oppervlakte, 950.000 inwoners en 750.000 voltijd banen.

Onderzoeker Abdel el Makhloufi legt uit: ‘Dubai ligt geografisch gunstig ten opzichte van opkomende economieën China en India. Een nog groter deel van de internationale handel, zal daarom in de toekomst via de luchthavens en haven van Dubai worden vervoerd. Dubai wordt daarnaast een geduchte concurrent van Schiphol, omdat het emiraat naast een toeristische trekpleister steeds aantrekkelijker wordt voor transferpassagiers die er kort verblijven om te genieten van stranden, uitgaansgelegenheden en shopping malls.’

Troefkaarten Schiphol

Schiphol heeft echter nog veel troefkaarten in handen, leggen de HvA-onderzoekers uit. In Nederland zitten logistieke en vrachtbedrijven ook vlakbij de Airport-Seaport, en is kwaliteit leveren een sterk punt. Schiphol onderscheidt zich met het one terminal-concept, waardoor overstappen gemakkelijk is. Daarnaast kent Nederland een gunstig belastingklimaat. Schiphol kan Dubai nog overtreffen op kwalitatief gebied en nieuwe markten aantrekken, bijvoorbeeld de farmaceutische industrie. Daarnaast kan Nederland inzetten op het 'smooth' laten verlopen van het logistieke proces. Het is belangrijk dat Schiphol de blik goed richt op Dubai en daar ook kansen signaleert.

Cargo wordt in KLM-vliegtuig geladen

 

De onderzoekers hielden ook interviews in de Airport Seaport-regio Istanbul. Istanbul groeit met ‘home carrier’ Turkish Airlines aanzienlijk harder dan andere luchthavens wereldwijd. De regio trekt van oudsher veel toeristen aan, maar ook de eigen bevolking groeit hard. Toch zit hier minder een strategisch plan achter dan in Dubai, volgens de onderzoekers. Zo ligt de locatie van het nieuw te bouwen vliegveld minder gunstig, in een heuvelachtig en beschermd natuurgebied.