Hogeschool van Amsterdam

Studenten presenteren winnende exportstrategieën bij Atradius

22 jan 2015 12:23

Zo’n 45 studenten uit heel Europa presenteerden op vrijdag 16 januari de exportplannen en de buitenlandse contacten die zij onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) legden voor negen bedrijven in de fashionindustrie. De groepjes pitchten een voor een de exportstrategieën voor de directie van Atradius, de Kamer van Koophandel, directies en voor de deans van de Hogeschool van Amsterdam, Ecole Superieure Idrac en de Fachhochschule Dortmund.

Er hangt een gezonde spanning in de lucht bij Atradius: studenten hebben hun ouders en aanhang meegenomen voor het moment suprême. Zij presenteren hier het eindresultaat van de HvA-minor The Real International Deal: een strategie waarmee mode-ontwerpers de buitenlandse markt kunnen veroveren. De jury, die bestaat uit Linde Gonggrijp (KvK), Edwin Kuhlman(Atradius) en Willem Baumfalk (HvA) kiest vanmiddag uit de plannen één winnaar. 

Noodzaak voor designers

 Marije Hovestad van de Kamer van Koophandel opent de middag samen met Arthur Pereboom van de Hogeschool van Amsterdam. Zij benadrukken het belang van dit project: exporteren is voor fashion designers noodzaak. Designers zitten namelijk in een moelijke positie, want de markt is hier te klein. Export biedt kansen voor modeontwerpers, want Amsterdam telt meer dan 180 nationaliteiten, en designers hier maken daarom meer modevarianten en verschillende maten dan in andere Europese steden. Daarom zijn er kansen weggelegd voor dit casual design in het assortiment in buitenlandse winkels, want Milaan richt zich bijvoorbeeld vooral op luxe mode. 'We koppelen de leerervaring van studenten aan dit vraagstuk, zo snijdt het mes aan 2 kanten,' legt Pereboom uit.

Exporteren en valkuilen

Maar exporteren is niet zonder gevaren, vertelt Edwin Kuhlman van Atradius vervolgens. Kuhlman vertelt over de risico's en valkuilen: de euforie van de nieuwe contacten moet worden omgezet in daadwerkelijke productie en levering. Dan is het belangrijk dat de nieuwe partners betrouwbaar zijn en kredietwaardig. Edwin vertelt over zijn brede ervaringen met dit onderwerp; handig voor de aanwezige modeontwerpers.

Plannen van de studenten

Vervolgens passeren negen wervelende presentaties van de studententeams de revue. Het publiek ziet films, modeshows en eenakters: de studenten halen alles uit de kast om in slechts 5 minuten per team een korte flitsende presentatie te geven.

Aan deze 5 minuten gingen maanden werk vooraf: voor het marketingplan analyseerden de studenten in titaal 7 Nederlandse en 2 Franse fashionbedrijven en de vragen en wensen die zij tegenkwamen bij het leggen van de buitenlandse contacten. Ook hielden de studenten interviews met buitenlandse klanten en medewerkers uit de consulaten en ambassades van Frankrijk; Duitsland en Italie.

Winnaars

De jury gaat hierna in beraad om de top 3 van de studententeams te selecteren. Dan maakt de jury de winnaar bekend: Eudia Hats, het team dat een strategie maakte voor de hoedenontwerpstudio van Eudia van Evelien Gentis, die onder andere al voor Máxima ontwierp. Het studententeam introduceerde namelijk een hoedenconcept waarbij zowel de wederverkoper als de uiteindelijke klant op maat worden bediend. 'Een succesvolle middag,' zegt Arthur Pereboom, de minorcoördinator van de HvA, na afloop. 'We hebben zoveel positieve reacties gehad: van ontwerpers, de bedrijven en de aanwezige ouders hoorde ik: wat goed dat dit er is. En de studenten zijn trots, dus zij ronden de minor af met een goed gevoel.'

Over de minor The Real International Deal

De minor The Real International Deal is een samenwerking tussen de HvA, het Idrac uit Lyon, de Kamer van Koophandel, Atradius en de Nederlands Consulaten uit de verschillende steden en wordt ook ondersteund door onder andere ABN AMRO en De Nederlandsche Bank. Doel van de minor is het vergroten van de export mogelijkheden voor mkb-bedrijven. Deze editie was gericht op het vinden van exportmogelijkheden in Lyon, Milaan, Düsseldorf en Amsterdam voor mkb bedrijven uit oa de fashionindustrie.  De volgende editie die van start gaat in september 2015 zal worden uitgebreid . Meer deelnemende bedrijven en meer hogescholen zullen zich aansluiten. Daarnaast wordt de samenwerking met de consulaten en ambassades geïntensiveerd.

[LW1]Evt. toevoegen: binnenlandse