Hogeschool van Amsterdam

Studenten verkennen kansen voor e-scooters

26 jan 2015 13:20 | Afdeling Communicatie

Scooters behoren tot de grootste ergernissen van Amsterdam. Eén scooter stoot duizenden malen meer vervuilende stoffen uit dan een bestelbus. Een groepje Bestuurskundestudenten van de HvA onderzocht voor De Gezonde Stad wat ervoor nodig is om berijders te laten overstappen op een elektrische scooter.

Scooters stoten veel giftige stoffen uit, en fietsers nemen door hun inspanning het fijnstof juist op. De luchtkwaliteit in Amsterdam zou enorm verbeteren wanneer meer mensen voor een elektrische scooter kiezen. Een groepje Bestuurskundestudenten onderzocht voor De Gezonde Stad welke stimulans berijders nodig hebben om over te stappen op een e-scooter. Zij focusten daarbij op een sloopregeling: zijn mensen bereid een elektrische scooter te kopen als zij er geld voor krijgen om hun vervuilende Vespa in te leveren?

Imagoprobleem

De studenten namen onder ca. 50 scooterberijders een enquête af. Helaas blijkt daaruit dat de meeste mensen niet gebruik willen maken van een sloopregeling, omdat zij denken dat een e-scooter niet ver kan rijden. Student Jeffrey Niesse: ‘De e-scooter heeft nog een imagoprobleem. Mensen zijn huiverig dat ze na 50 kilometer stil komen te staan, omdat ze niet kunnen opladen. Ze vinden de e-scooter daarom minder stoer.’

Beeld bijstellen

Die angst is overigens ongegrond: met de nieuwste modellen e-scooter kun je na het laden wel zo’n 130 kilometer afleggen. Het beeld van de consument moet dus worden bijgesteld. De studenten adviseren een marketingcampagne, waarbij overheid en de branche samenwerken. En laat mensen vooral eerst de e-scooter proberen: dan ervaren ze zelf dat ze snel en geruisloos door de stad zoeven.

HvA-onderzoeker e-mobility Jurjen Helmus, onderschrijft dat de sloopregeling waarschijnlijk niet werkt: ‘Ook al krijg je een paar honderd euro wanneer je je scooter inruilt, dan weegt dat niet op tegen de kosten van een e-scooter. Als je voor 750 euro een Vespa kunt kopen op Marktplaats is dat voor de gemiddeld consument veel aantrekkelijker dan een nieuwe elektrische scooter. ' De businesscase voor de consumentenmarkt komt daarom op dit moment niet uit.

Zakelijke markt loont

De Bestuurskundestudenten signaleren wél kansen voor de zakelijke markt. Bedrijven kunnen de duurdere e-scooters kopen of leasen, en daarmee een toonbeeld worden dat consumenten willen navolgen. Ook Jurjen Helmus ziet een businesscase voor de zakelijke markt: ‘Een elektrisch scooter biedt veelrijders, zoals een bezorgservice, veel voordeel. Het onderhoud van een elektrische scooter kost namelijk aanzienlijk minder dan een gewone scooter. Leg je per dag veel kilometers af, dan haal je het dure aanschafbedrag er zeker uit.’

Leasen biedt kansen

Jurjen woont in Utrecht en ziet daar relatief veel scooters op straat. De gemeente Utrecht heeft namelijk een leaseconcept gesteund, waar bezorgscooters van restaurants veelvuldig gebruik van maken. Jurjen: 'Hier zit een gat in de business.Een leaseservice kan ook particuliere scooterberijders over de streep halen. Ook een deelconcept, zoals met de ov-fiets, en verhuur biedt mogelijkheden. De gemeente kan bijvoorbeeld aan elektrische scooters verhuren aan toeristen.’

Hoop voor de toekomst

Er zijn dus nog wat hindernissen te nemen, maar de toekomst is positief, zegt Jurjen: ‘Goed voorbeeld doet goed volgen. Zelf ben ik enthousiaster geworden sinds ik meer elektrische scooters in de stad zie rondrijden: schoon, maar ook minder lawaaiig- ideaal. En als de markt volwassener wordt, worden ook nieuwe modellen uitgebracht die aanslaan bij het jonge publiek. Dit zie je al bij elektrische fietsen: eerst reden alleen ouderen erop rond, en nu zijn ze zelfs hip aan het worden.’

Bij HvA-domein Bewegen, Sport en Voeding maken medewerkers al gebruik van een geleaste e-scooter voor afspraken in de binnenstad of bij stagebedrijven.