Hogeschool van Amsterdam

HvA en UvA verduurzamen eigen inkoop

14 jan 2015 09:40 | Afdeling Communicatie

Talloze bedrijven leveren diensten en producten aan de UvA en HvA, van kantoorartikelen tot catering en van advies tot onderhoud. Het vervoer daarvoor rijdt door de hele stad. Dit kan duurzamer, constateerden Facility Services en HvA-onderzoeksprogramma Urban Technology. Onlangs startten zij een project om de inkoopprocessen van de UvA/HvA en het bijbehorend vervoer te verduurzamen.

De locaties van de UvA en HvA worden beleverd met kantoorartikelen, post en pakketten, catering, ICT-apparatuur, onderhoudsproducten en veel meer. Een enorme afvalstroom verlaat dagelijks de gebouwen. Dit gaat gepaard met veel kleinschalig vervoer in de stad; dat kan efficiënter.

Onderzoek onder leveranciers 

Hoe kunnen we deze vervoersstromen duurzamer organiseren? Het HvA-onderzoeksprogramma Logistiek bracht daarvoor allereerst de huidige stromen en verbetermogelijkheden in kaart. Onder leiding van lector City Logistics Walther Ploos van Amstel is een onderzoek uitgevoerd waarvoor 278 leveranciers input hebben gegeven. Deze respondenten waren afgelopen jaar verantwoordelijk voor circa 35.000 leveringen.

Eén centraal afleveradres

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de leveringen van binnen een straal van 30 kilometer komt. ‘Relatief dichtbij dus,’ zegt Susanne Balm, projectmanager E-mobility & City Logistics. ‘Dat maakt bepaalde oplossingen mogelijk, zoals elektrisch rijden.’

Een verbetering voor (met name) leveranciers van buiten de stad kan een centraal afleverpunt zijn. Balm: ‘De UvA/HvA zouden bijvoorbeeld een centraal afleveradres kunnen hebben aan de rand van de stad, zodat leveranciers niet altijd de binnenstad in hoeven. We kunnen het laatste stuk vervoer bundelen en schoon organiseren, bijvoorbeeld met elektrische wagentjes en cargo-bikes.’

Fiets of vrachtwagen

Het vervoer tussen leveringen van diensten en producten verschilt sterk. Zo gaan leveranciers van diensten vaak met de fiets/ov (43%) of personenauto (37%). Leveranciers van producten gebruiken daarentegen juist een bestelbus (44%) of vrachtwagen (33%). De levering van diensten gebeurt dus al relatief schoon.

Een andere conclusie is dat een kleine groep leveranciers verantwoordelijk is voor een groot aantal leveringen (ook wel bekend als de 80/20 regel). Dit is gunstig, legt Balm uit: ‘Wanneer we met de top 20%-leveranciers praten, bereiken we al een heel groot volume.

Drie oplossingsrichtingen voor 2015

De resultaten van dit onderzoek vormen een eerste stap om de stromen straks schoner en efficiënter te organiseren. De onderzoekers signaleren drie oplossingen: ten eerste dus een centraal afleverpunt, ten tweede bundeling van leveringen, waarbij transport wordt samengevoegd. Tot slot kunnen de UvA en HvA het inkoopbeleid veranderen; anders inkopen of voorwaarden stellen voor efficiëntere levering.

Facility Services wil voor het einde van 2015 aantoonbaar resultaat boeken met de efficiency en duurzaamheid van de vervoersstromen.

 

Lees hier het rapport van het leveranciersonderzoek.

Neem voor meer informatie contact op met Susanne Balm, projectmanager City Logistics & E-mobility (s.h.balm@hva.nl | 0621157771)