Hogeschool van Amsterdam

Hoe blijven De Hallen langere tijd succesvol?

30 jan 2015 13:00 | Afdeling Communicatie

Cultureel Complex De Hallen in de Amsterdamse Kinkerbuurt heeft sinds de opening een vliegende start doorgemaakt. Studenten Commerciële Economie van de Hogeschool van Amsterdam stippelden een strategie uit, zodat De Hallen ook succesvol blijven op de lange termijn.

Stichting Trom, de eigenaar, betrok zo’n 230 studenten van de HvA om mee te werken aan de zichtbaarheid en branding van De Hallen. Het culturele complex is nu een hotspot, maar wil dat ook blijven. Academie van de Stad leidde vervolgens twee projecten waarbij de studenten deze opdracht aanpakten.

Ten eerste het project Branding van de Hallen, waarbij 130 HvA-studenten Commerciële Economie zich over brandingstrategieën voor de lange termijn. De studenten verenigden zich in 25 ‘consultancybureaus’ en interviewden bezoekers, hielden benchmarks en achterhaalden best practices. In hun marketing- en communicatiestrategie hielden zij rekening met inzet van digitale media, storytelling en het gebruik van apps. De top 3 pitchte op 13 januari de resultaten voor de jury, bestaande uit Roel Geuzinge (bestuurslid Trom), Julius van Manen (Academie van de Stad) en Farzad Ghaus (directeur Stad & Co en Advieszaken).

Amsterdams ten voeten uit

De jury roept dan de winnaar uit: consultancybureau Kreaties  van CE-studenten Dylan ter Hoeven, Wessel Vollebergh, Johannes Bittag, Sten Bakker en Meggy van Nieuwburg. De Hallen zijn dan misschien interessant voor hoogopgeleide bezoekers en internationale toeristen, zeggen deze studenten, voor lange termijn-succes is het belangrijk dat De Hallen bekendstaan als een project van en voor Amsterdammers. De relatie met de buurt kan versterkt worden door buurtbewoners en lokale ondernemers meer bij het complex te betrekken.

De jury is onder de indruk, blijkt uit het commentaar van jurylid Johan Valster, directeur van de Hallen: ‘Al deze finalisten hebben concepten die we meteen kunnen toepassen.' Ook jurylid Farzad Ghaus toont zich enthousiast: ‘Ik vind sommige ideeën zo goed en bruikbaar dat ik jullie onder voorbehoud aanbied om ze verder uit te werken. Betaald!

King&Queen van De Hallen

In het eerdere project Zichtbaarheid van de Hallen werkten 100 studenten van de HvA-minor Management van Creativiteit en Innovatie aan een andere opdracht, namelijk het vergroten van de zichtbaarheid. Het complex ligt redelijk verborgen in de Kinkerbuurt, waardoor bezoekers of passanten er nogal eens voorbijlopen. Deze studenten pitchten eind vorig jaar hun concept voor een viral. De jury bestond uit IJ-prijs winnaar en architect van het complex André van Stigt, Jet van den Heuvel, directeur van de Filmhallen Alex Rutten en twee minordocenten. De prijs ging toen naar ‘King en Queen van De Hallen’. Dit team ontwierp een prachtige mobiele app met navigatiefunctie voor de vindbaarheid en een complete avond uit voor hem en haar in De Hallen.

 

Op zaterdag 7 februari zijn de resultaten van de studenten te zien op de Buurtmarkt ter ere van de officiële opening van De Hallen.

Studenten presenteren hun idee in De Hallen
Studenten pitchen strategie voor jury De Hallen

Academie van de Stad verbindt studenten met de samenleving. Als ideële stichting en sociale ondernemer zet Academie van de Stad maatschappelijke studentprojecten op in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Almere met thema’s als jeugd en educatie, integreren en participeren, wonen en leven, veiligheid, werken en economie en stedelijke ontwikkeling. Samen met gemeentelijke instellingen, woningcorporaties, het hoger beroepsonderwijs en universiteiten maakt Academie van de Stad zich hard voor leefbare steden met actieve, betrokken burgers.

Organisatie De Hallen is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en bestaat uit diverse verbanden die voor en tijdens de ontwikkeling van De Hallen tot stand zijn gekomen.

De Hogeschool van Amsterdam biedt studenten en medewerkers de mogelijkheid om hun talent te ontplooien in studie en werk. Medewerkers en studenten bouwen dagelijks aan hun eigen toekomst en werken samen met bedrijven en organisaties in en om Amsterdam. Midden in de grote stad krijgen studenten en medewerkers de kans om een waardevolle bijdrage te leveren aan de samenleving.

 

Voor meer informatie over Academie van de Stad of het project kunt u contact opnemen met Mandy Müller, telefoon: 06 - 2520 4087, mail: mandy@academievandestad.nl