Hogeschool van Amsterdam

Studenten MediaLAB onderzoeken Virtual Reality voor tv-makers

14 nov 2014 12:04

Virtual reality is nu echt mogelijk met de Oculus Rift. Deze headset wordt al gebruikt in de gamewereld. Studenten van het HvA MediaLAB onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om in film een verhaal hiermee te vertellen.

Jarenlang behoorde virtual reality nog tot de science fiction van de toekomst, maar nu is er de Oculus Rift. Dit is een grote bril met daarin twee beeldschermen, een voor het linker- en voor het rechteroog, waardoor je diepte ziet. Draai je, dan beweegt het beeld mee, waardoor het is alsof je echt middenin de virtuele wereld staat.

De Oculus Rift wordt vooralsnog gebruikt in de gamewereld, meestal met animatie. Vijf studenten van het MediaLAB onderzoeken wat tv-makers in de omroepwereld met deze techniek kunnen. Zij testen de mogelijkheden met gefilmd materiaal voor opdrachtgevers AVROTROS en WeMakeVR, een bedrijf dat pioniert in Virtual Reality en o.a. een systeem heeft ontwikkeld waarmee je  360º kunt filmen.

Eerste experimenten 

Onderzoeker Mirjam Vosmeer en projectcoach Loes Bogers begeleiden de studenten. Loes legt uit: ‘Voor de omroepwereld onderzoeken we: wat kunnen we met deze techniek? En hoe verstrekkend zijn de gevolgen eigenlijk?’

Studenten MediaLAB met de Occulus Rift op, een headset voor virtual reality

Grachtenscène

Op dit moment gebruiken de studenten bestaand filmmateriaal, namelijk een scène op de Amsterdamse grachten. Ze experimenteren met de voice-over: slaat een verhaal het meest aan in de ik-, jij- of hij-persoon? Loes: ‘De grote verrassing is tot nu toe dat een verhaal in de jij-vorm ook lijkt aan te slaan.’ De studenten zijn net begonnen met testen, ze hebben alvast 25 medewerkers en studenten aan de proef onderworpen.

Hierna gaat het studententeam een zelfgemaakte scène produceren. In januari gaat AVROTROS een week lang de demo van de studenten tentoonstellen in VondelCS, het oude filmmuseum in het Vondelpark. Daar zit de ontmoetingsplek voor leden van AVROTROS. De omroep wil daarmee haar leden tonen wat met VR mogelijk is en de discussie in het VondelCS aanwakkeren.

Interactie met de kijker

De studenten buigen zich ook over het vraagstuk hoe je interactiviteit inbouwt in de filmscène. In een gewone film heeft de kijker niets te kiezen, maar in Virtual Reality is het de bedoeling dat de film ook op de kijker reageert. De studenten gaan een manier bedenken waarop de kijker het scenario kan beïnvloeden. Er zit geen muis aan de Oculus Rift, dus het is een lastig vraagstuk. Want hoe doe je dit zó, dat de kijker ook begrijpt wat hij zelf veroorzaakt? Een mogelijkheid is om het scenario te laten veranderen wanneer de kijker zijn/haar hoofd in een bepaalde richting draait.

Actueel

Dit MediaLAB-project sluit aan bij de laatste ontwikkelingen; wereldwijd vinden voorzichtig de eerste experimenten plaats met documentaire en film. Loes Bogers: ‘Het is nog héél pril, en ook heel actueel. Zo staat het interactieve DocLab van het IDFA dit jaar in het teken van Virtual Reality.’

Studenten MediaLAB met de Occulus Rift op, een headset voor virtual reality

Het groepje dat zich in het MediaLAB van de HvA met virtual reality bezighoudt, bestaat uit 5 studenten: een HvA-student Informatica, een CMD-student uit Rotterdam, een Psychologiestudent en een Media& Cultuur-student van de UvA en een Chinese student Interaction. Zij werken in dit project samen met het lectoraat Games & Play en met onderzoeker Mirjam Vosmeer. In het MediaLAB van de HvA/UvA werken studenten vanuit allerlei disciplines samen aan vraagstukken voor het werkveld. Lees meer in het factsheet, of op http://medialab.hva.nl/.