Hogeschool van Amsterdam

Aviation-studenten beloond met scriptieprijs NVVL

27 nov 2014 13:03 | Afdeling Communicatie

HvA-studenten Aviation Aaron Bussue en Kriston Sorton hebben donderdag 20 november de prijs voor het beste afstudeerverslag ontvangen van de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaartechniek (NVVL) en Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI). De HvA-studenten beschreven in hun scriptie de methode om met geluidsgolven beschadigingen in composiet op te sporen, het materiaal waar de nieuwste Boeings 787 van zijn gemaakt.

Nieuwe vliegtuigen worden steeds vaker van composiet gemaakt, omdat het materiaal sterk en tegelijk licht is. Nadeel is echter dat beschadigingen in composiet lastig op te sporen zijn: daarvoor is non-destructive testing nodig, bijvoorbeeld door middel van ultrasone  geluidsgolven. Het onderzoek naar het opsporen van krassen en scheuren met ultrasoon geluid is nog in de beginfase. De HvA-studenten maakten met hun scriptie een belangrijke stap voorwaarts in dit onderzoek, vond de jury van NVvL en KIVI. 

Echo voor vliegtuigen

Bij het ultrasoon testen van composiet moet nog gewerkt worden aan betrouwbare basis, die herhaald kan worden door andere onderzoekers. Daarom voerden de HvA-studenten uitgebreide tests uit en brachten zij de beste referentie in kaart: het percentage waarmee de geluidsgolven afwijken als er een bepaalde beschadiging is.

Aaron legt uit hoe het werkt: ‘Het is net als een echo bij een zwangerschap. We plaatsten sensoren op het materiaal, en die vangen de trillingen op, en daaruit kunnen we afleiden hoe het materiaal er van binnen uitziet.’ De studenten verrichtten eerst een nulmeting van een intact stuk composiet. Daarna maten zij het effect van krassen op het materiaal.

Aaron en Kriston krijgen prijs LVNL uitgereikt

In het midden: HvA-prijswinnaars Aaron (l) en Kriston (r)

Beste bindmaterialen

De sensoren op de composieten platen, die beschadigingen detecteren, kunnen met verschillende bindmaterialen worden vastgemaakt. Het is belangrijk dat deze bindmiddelen bij verschillende temperaturen betrouwbaar zijn, omdat een vliegtuig naar verschillende hoogtes stijgt en afdaalt. De studenten testten hoe bestendig verschillende bindmaterialen zijn bij verschillende temperaturen. Zij ontdekten dat “Silicone sealant‟ en "Hotmelt" het beste zijn.

De jury gaf aan dat de scriptie stapsgewijs goed was opgebouwd, en noemde dit erg interessante en belangrijke resultaten. De studenten hebben op de hogeschool betrouwbare en herhaalbare metingen verricht, die daarmee veiliger vliegen een stapje dichterbij brengen.

Aaron presenteert zijn scriptie bij LVNL

Aaron presenteert het afstudeeronderzoek aan de jury

Sinds 1991 kent de Nederlandse Vereniging voor Luchtvaarttechniek elk jaar een prijs toe aan zowel het afstudeerverslag van de Technische Universiteit Delft (faculteit L&R), Hogeschool InHolland (studierichting Luchtvaarttechnologie) en sinds 2010 ook Hogeschool van Amsterdam (Aviation Studies), die volgens de mening van onze studieprijzencommissie een van de doelstellingen van de NVVL & KIVI, de verbreiding van de lucht- en ruimtevaarttechnische kennis in Nederland, het beste ondersteunen. De afstudeerverslagen worden hierbij vooral beoordeeld op wetenschappelijke inhoud, innovatie en relevantie.