Hogeschool van Amsterdam

Studenten werken aan beter imago Amsterdam Zuidoost

27 okt 2014 10:26

Studenten van de HvA-minor City Marketing in Europe gaan samenwerken met studenten uit Parijs en Barcelona om het imago van Zuidoost te verbeteren. Zij doen dit in opdracht van City Marketing ZuidoostPartners.

Amsterdam Zuidoost heeft het allemaal in zich: de Heineken Music Hall, de Arena, goede bereikbaarheid, en een groot bedrijventerrein. De bewonerstevredenheid stijgt, en populatie raakt steeds meer gemixt; een groot aantal studenten woont op campussen in de Bijlmer. Toch blijft de reputatie van Zuidoost achter en wordt de wijk niet gezien als een place-to-be.

Studenten van de minor City Marketing gaan de komende drie maanden onderzoeken hoe ze de reputatie van de Zuidoost kunnen verbeteren. In groepjes maken zij voorstellen om het imago te versterken met city marketing, door onder andere gebruik te maken van social media en campagnes.

Leren van Barcelona en Parijs

De minorstudenten gaan samenwerken met studenten uit Barcelona (Universitat de Ramon Llul) en Parijs (Ecole superieur de commerce et gestion international). Dit doen zij in in een International Virtual Consulting Firm. Tijdens de kick-off op donderdag 23 oktober praatten de studenten via een skypeverbinding met elkaar; de komende tijd houden zij contact via het gezamenlijke virtuele platform en via Skype. Het project werd afgetrapt door Arno Gorissen, directeur van City Marketing Zuidoost. 

Nuria Arbones Aran, IVCF-programmaleider, legt uit: ‘De studenten kunnen enorm veel van elkaar leren en best practices uitwisselen. Zo gebruiken de studenten uit Barcelona als voorbeeld de wijk Raval. Deze wijk had eerder een beroerde reputatie, terwijl Raval nu booming is, ook onder toeristen.’ Een wijk verbetert in de eerste plaats door de investeringen, maar de reputatie werkt daarbij als een versneller. Met een goed imago trekt een wijk interessante projecten en mensen aan.

Buitenlandreis

De minorstudenten van de HvA ontmoeten de studenten uit Barcelona en Parijs op 19 november in Barcelona, waar ze hun expertise uitwisselen. De eindpresentatie van hun city marketing-voorstellen is op 12 december in Parijs. Dit project valt onder het fieldlab Zuidoost, waarin HvA Urban Management samenwerkt met ZuidoostPartners.

Studenten in Amsterdam Zuidoost