Hogeschool van Amsterdam

Studenten Logistiek brengen aircargo trucking in kaart voor KLM

7 jul 2014 09:00 | Afdeling Communicatie

De Hogeschool van Amsterdam heeft luchtvervangend wegvervoer onderzocht in opdracht van KLM Cargo. Zes studenten Logistiek interviewden 30 aircargo-bedrijven rondom Schiphol en brachten de spelers en hun concurrenten in kaart. Dit biedt KLM nieuwe inzichten in de verhoudingen op de markt.

Door stad en land rijden ze, de aircargo-trucks die luchtvracht vervoeren naar de eindbestemming onder een vluchtnummer. Niet elke luchtvaartmaatschappij vliegt namelijk altijd op het dichtstbijzijnde vliegveld. Aircargo trucking bespaart dus geld, en tegelijkertijd uitstoot van fijnstof.

KLM Cargo wilde weten welke mogelijkheden de aircargo trucking-markt biedt, de HvA-studenten interviewden vervolgens vervoerders, expediteurs en afhandelaren.

Hevige concurrentie

Binnen de aircargo trucking-markt is hevige concurrentie, blijkt uit de analyse van de studenten. Vaak kiezen luchtvaartmaatschappijen voor grotere partijen, omdat die een uitgebreid netwerk bieden. Kleine bedrijfjes delven het onderspit, en moeten vaak onder de kostprijs opereren. Hierdoor ontstaat een onbalans in de markt.

Efficiënte belading

Mede door de crisis kampt de markt momenteel met overcapaciteit; te veel vrachtauto’s rijden rond voor de lading. Deze rijden daarom regelmatig slechts deels beladen rond (bijv. 45 procent beladen). Maar door goede samenwerking, ondanks de concurrentie, worden half-beladen trailers gecombineerd. Daardoor ligt de gemiddelde beladingsgraad van de trucks rond de 80 procent. Weinig verspilling dus. Nader onderzoek moet uitwijzen hoeveel kosten hiermee bespaard kunnen worden.

Verzorgingsgebied

De studenten bekeken ook aircargo trucking regio’s in het buitenland, en concluderen dat in Europa rondom Londen, Parijs en Frankfurt (FLAP) het meest gereden wordt. Vooral Frankfurt Hahn blijkt succesvol in aircargo trucking: veel bedrijven kiezen voor deze route.

Trends: duurzaam en digitaal

Het milieubewust vervoeren van vracht is een hot topic in de markt, de vraag naar schonere trucks stijgt. Hier valt nog terrein te winnen- duurzaamheid staat lang niet altijd voorop. Daarnaast speelt digitalisering een steeds grotere rol. Bijvoorbeeld met E-link, een pilotproject vanuit ACN, Schiphol Group en Amsterdam Connecting Trade om luchtvrachtgoederen snel in- en uit te klaren zonder lange wachttijden voor de douane. Daarnaast is er nu de ACN-pas waarmee chauffeurs zich bij de afhandelaar kunnen identificeren. In combinatie met E-link is ondertekening van de vrachtbrief niet meer nodig; het maakt het proces efficiënter.

Dick van Damme, lector Logistiek, over het onderzoek van de studenten: “Samenwerking in de keten is niet alleen duurzaam, maar ook efficiënt, zo blijkt. Broodnodig dus.”

Het onderzoek is uitgevoerd door de volgende zes studenten: Jesse Keller, Dirk de Kempenaer, Ricky van Dijk, Hans Minten, Bjorn Goslinga en Jorn Engels. Het onderzoek was in het kader van de minor Airport Seaport Logistics van het onderzoeksprogramma Logistiek. Vanuit dit onderzoeksprogramma werd het onderzoek ondersteund door Simon de Rijke, Sander Onstein en Rover van Mierlo.