Hogeschool van Amsterdam

‘Toekomst retail lastig te voorspellen'

6 jun 2014 14:12 | Afdeling Communicatie

Bestaande kledingzaken digitaliseren en winkelend publiek krijgen via pushberichten persoonlijke aanbiedingen op de smartphone. Ontwikkelingen die nog toekomstmuziek lijken, maar er wordt flink geëxperimenteerd in de retailsector. 'Technologie is het leukste gezelschapsspel wat er is.

Een dertigtal geïnteresseerden vormt het publiek dat aan de voeten ligt van panelleden Harry van Vliet (HvA-lector Crossmedia), Iskander Smit (Info.nl) en oud-student Femke Rijkeboer. Tijdens de tweede sessie van Amsterdam Creative Industrie Sessions is er veel ruimte voor interactie. De sfeer is informeel - er wordt gelachen. Interviewer Martijn de Greve is gespreksleider, hij vuurt steevast kritische vragen op het drietal af. Het onderwerp? De digitale toekomst van de retailsector.

Behoeften De technologische ontwikkelingen in de fashionwereld lijken in een sneltreinvaart te gaan, maar volgens Van Vliet valt dat nog mee. 'Er komen steeds meer mogelijkheden, maar trends laten zich niet makkelijk voorspellen. Technologie is het leukste gezelschapspel wat er is.' Hij vervolgt: 'Grote bedrijven kunnen daarmee spelen.' Rijkeboer is het daarmee eens. 'Maar', zegt ze. 'Het is belangrijk dat je als retailer kijkt naar wie je bent. Het moet bij je passen.' Smit vindt dat bedrijven vooral moeten letten op de behoeften van de consument. Hoe vertaal je die?

Trends In Londen wordt al volop geëxperimenteerd met iBeacons, een draadloze technologie van Apple waarmee je kortingsbonnen naar gebruikers kunt sturen. Een trend, vindt Rijkeboer. Van Vliet: 'Ik zie ook een ontwikkeling op het gebied van consumer-to-consumer. Websites waar je kleding met elkaar kunt ruilen, maar ook concepten op het gebied van leasen. Lenen en weer terugbrengen.' Een aanwezige stagiair van jeansmerk Mud Jeans legt uit: 'Bij ons kun je een spijkerbroek lenen voor 5,95 euro per maand. Die kun je een jaar dragen en daarna kun je 'm inleveren. De broek wordt door ons hergebruikt. Trendy - en goed voor het milieu.'

Tijdens de Amsterdam Creative Industries Sessions wordt een actueel onderzoeksproject onder de loep genomen. De Sessions vinden steeds plaats op een van de tien locaties die door Amsterdam Creative Industries verbonden worden. Meer info op www.amsterdamcreativeindustries.com .

ACI sessie 2 -1