Hogeschool van Amsterdam

Elektrische auto verdringt brandstofauto van parkeerplek

14 apr 2014 17:22 | Afdeling Communicatie

Vooral in het centrum van Amsterdam en Rotterdam is steeds minder parkeerkeus voor bestuurders met een auto die op brandstof rijdt. Er zijn namelijk steeds meer parkeerplaatsen in de grote steden gekoppeld aan oplaadpalen en daarmee vergeven aan elektrische en hybride auto's. HvA-onderzoeker Jurjen Helmus analyseert de gegevens van de Amsterdamse oplaadpunten.

In de file voor een laadpaal

'De explosieve groei van elektrische en hybride auto's leidt er inderdaad toe dat er minder plaatsen zijn voor gewone auto's,' vertelt Jurjen Helmus, docent en onderzoeker innovatiemanagement aan de Hogeschool van Amsterdam. Samen met studenten analyseert hij iedere maand de gegevens van de meer dan 850 oplaadpunten die Amsterdam rijk is. Eén oplaadpaal heeft twee oplaadpunten. In zowel Amsterdam als Rotterdam wordt geconstateerd dat de 'gewone auto' wat minder parkeerruimte krijgt. Om een wildgroei van laadpalen tegen te gaan, worden nieuwe niet zo maar overal neergezet. 'Wij kijken heel goed naar waar bezitters van een elektrische- of hybride auto zijn en of daar al meerdere palen in de buurt staan,' zegt een woordvoerder van Amsterdam Elektrisch.

Door die toename van elektrisch rijden ontstaan er ook files bij laadpalen, voornamelijk in de centra. 'Een deel van de tijd staan die auto's wel aan de paal maar niet te laden. In drukke gebieden als Amsterdam-Zuid kan dit een probleem worden,' zegt Helmus. 'Maar je kunt moeilijk om 4 uur 's nachts je auto gaan verzetten omdat de accu vol is.' Elektrisch rijden wordt door de stadsbesturen gepromoot om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren.