Hogeschool van Amsterdam

Seminar online business trekt veel studenten

3 mrt 2014 14:53 | Afdeling Communicatie

'Slechts 1 op 5 ondernemers kan rondkomen van webwinkel,' kopten kranten een paar weken geleden. Het onderzoek van HvA-lectoraat Online Ondernemen maakt de tongen los: zelfs Aaf Brandt Corstius schreef een column over haar vervolgen droom ooit een webwinkel te beginnen. Ook onder studenten leeft het onderwerp: zij stroomden op woensdag 19 februari in groten getale naar het seminar 'How to run a succesful online business' op de HvA.

Ruim 180 studenten, medewerkers en externen vulden de collegezaal tijdens het seminar 'How to run a succesful online business'. Allemaal om zich te laten informeren door bekende insiders over het succesvol opzetten van een webshop of online business.

Geen kip met de gouden eieren

Jesse Weltevreden , lector Online Ondernemen bij de HvA, licht het onderzoek toe naar succes- en faalfactoren van webshops , dat het lectoraat heeft uitgevoerd binnen het Shopping2020 -onderzoeksprogramma. Weltevreden presenteert shockerende cijfers: ruim 60 procent van de webshops overleeft de eerste vier jaar niet, en zo'n 80 procent van de ondervraagden heeft nog nooit een modaal inkomen verdiend met zijn/haar webwinkel. Jesse Weltevreden waarschuwt de zaal dat het oprichten van een webshop niet zo makkelijk is: 'Een webshop is dus zeker geen kip met de gouden eieren.' En, voegt hij daaraan toe, 'hard werken loont' is zeker hier van toepassing.

Oprichter startpagina.nl geeft tips

Na de wellicht ontmoedigende conclusies uit het Shopping2020-onderzoek, geeft Durk Jan de Bruin opnieuw een sprankje hoop. De Bruin is oprichter van het alom bekende www.startpagina.nl en vertelt de aanwezigen hoe het wel dégelijk mogelijk is een succesvol online business op te zetten. 'Zolang je maar van je product houdt en gepassioneerd bent,' vertelt Bruin. De Bruin geeft nog een tip: kies voor de 'blue ocean' strategy, het onbekende marktterrein waar weinig concurrenten zitten; oftewel: richt je op iets dat nog niet bestaat. De Bruin sluit af met de waarschuwing 'Go mobile or die': mobiel dataverkeer (via smartphones en tablets) is namelijk de toekomst.

Voorspel het aantal bezoekers van je webshop/-site

Oud-HvA-student Willem Naber neemt dan het woord. Naber volgde de minor Ondernemerschap en is sindsdien uitgegroeid tot succesvolle internetondernemer. Hij runt meer dan 20 webshops, en adviseert en helpt ondernemers bij het opstarten van hun online business. Willem Naber vertelt over de dropshipment-strategie, aan te raden voor startende ondernemers. Hierbij neem je minder financieel risico en heb je de voorraad niet in eigen beheer. Er ontstaat een levendige discussie over de voor- en nadelen van dropshipping. Een andere belangrijke les die Willem Naber het publiek toont: je kunt het aantal bezoekers van je (toekomstige) website/webshop voorspellen met de zoekwoordplanner van Google.

Niet opgeven

De vierde en laatste spreker van de middag is Wouter Hol, één van de oprichters en eigenaren van Rapbid, vooral bekend van de succesvolle webwinkel www.kabeltje.com . Hol vertelt hoe hij zich tot online ondernemer ontwikkelde: als jongetje van acht maakte hij al websites en als puber verkocht hij spullen via verschillende online kanalen. Hol laat zijn 'outsourcing'-proces zien: waar hij begon aan de keukentafel, liggen zijn spullen nu in een groot magazijn. Hols motto is 'Try and don't give up': hij laat in zijn presentatie zien dat je door te vallen en telkens nieuwe dingen uit te proberen, je zeker een online entrepreneur kunt worden.

 

Bekijk de presentatie van Jesse Weltevreden

 

Bekijk de presentatie van Durk Jan de Bruin

 

Bekijk de presentatie van Willem Naber

 

Bekijk de presentatie van Wouter Hol

Het e-Commerce Research Café (eCRC ) en het lectoraat Online Ondernemen van HvA-kenniscentrum CAREM organiseerden het seminar voor de vierde keer, maar niet eerder trok dit zoveel bekijks. Bekijk hier het seminar terug .

 

e-commerce-seminar-2014-Weltevreden
Jesse Weltevreden

e-commerce-seminar-2014-De Bruin
Durk Jan de Bruin

e-commerce-seminar-2014-Naber
Willem Naber

e-commerce-seminar-2014-Hol
Wouter Hol