Hogeschool van Amsterdam

Aantal webwinkels blijft groeien ondanks lage overlevingskans

4 okt 2013 09:32 | Afdeling Communicatie

Tussen 2009 en 2013 groeide het aantal webwinkels in Nederland met maar liefst 109 procent. Het aantal overige detailhandelsbedrijven daalde in deze periode met één procent. Ondanks de sterke groei van het aantal webwinkels hebben webwinkels die als ‘pure player’ gestart zijn een lagere overlevingskans dan overige bedrijven in de detailhandel.

Dit blijkt uit een analyse van Kamer van Koophandel-gegevens van 26.500 bedrijven met als hoofdactiviteit ‘webwinkel’ door de expertgroep Online Ondernemen van het onderzoeksprogramma Shopping2020. Deze expertgroep is verbonden aan het lectoraat Online Ondernemen van de HvA, dat onder leiding staat van dr. Jesse Weltevreden.

Aantal startende webwinkels overtreft aantal opgeheven webwinkels

Het aantal webwinkels neemt nog steeds toe, maar lang niet elke webwinkel is succesvol. Van de webwinkels die als 'pure player' gestart zijn, overleeft 59 procent de eerste vier jaar niet. Van alle startende bedrijven in Nederland haalt 41 procent het vierde jaar niet. Webwinkels hebben dus een lagere overlevingskans dan overige bedrijven. De overlevingskans na vier jaar van webwinkels (41 procent) verschilt van die van overige detailhandelsbedrijven (45 procent). Achter de sterke groei van het aantal webwinkels schuilt een hoge dynamiek: er worden jaarlijks veel nieuwe webwinkels gestart, maar ook veel opgeheven. Tot op heden overtreft het aantal startende webwinkels het aantal opgeheven webwinkels.

Wat maakt een webwinkel succesvol?

Het blijkt in de praktijk nog niet zo gemakkelijk om van een webwinkel een succesvol bedrijf te maken. Maar wat maakt een webwinkel dan succesvol? De expertgroep Online Ondernemen richt zich binnen het onderzoeksprogramma Shopping2020 op de vraag welke factoren van invloed zijn op de overlevings- en groeikansen van webwinkels in verschillende ontwikkelingsstadia. Op het congres Shopping Today van 26 september zijn de tussenresultaten van het onderzoek gepresenteerd. De eindresultaten van het onderzoek worden in januari 2014 opgeleverd en gepresenteerd op het congres Shopping Together op 22 en 23 januari.

 

 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dr. Jesse Weltevreden, voorzitter Expertgroep Online Ondernemen, tel.: 06 – 101 53 268, e-mail: j.w.j.weltevreden@hva.nl. Voor meer informatie over Shopping2020 zie www.shopping2020.nl .