Hogeschool van Amsterdam

dhr.  H.M.M. van Vliet (Harry)

Lector Crossmedia

Dr. Harry van Vliet (1962) is lector Crossmedia aan de Hogeschool van Amsterdam.

Zijn meest recente publicaties gaan over digitale innovaties bij musea (De Digitale Kunstkammer, 2009), mediawijsheid (Wijs met Media, 2009), festivalbeleving (Festivalbeleving, 2012), mediastrategie (Mediastrategiespel, 2013), crowdsourcing (Crowdsourcing, 2013), crossmedia (Cross-mediascapes, 2014), retail (The Fashion Retailscape, 2015) en het festiallandschap in Nederland (Festival Atlas, 2016).

Na een aantal jaren les te hebben gegeven aan de Universiteit van Utrecht is hij van 1993 tot 1999 werkzaam geweest als business consultant, onder andere bij Reed Elsevier.

Van 1999 tot 2009 werkte hij als senior wetenschappelijk onderzoeker bij het Telematica Instituut (tegenwoordig Novay) te Enschede, met als speciaal aandachtsgebied media en cultuur. Tussen 2002 en 2007 was Van Vliet betrokken bij de ontwikkeling van de Stichting Innovatie Alliantie en de zogenaamde RAAK-regeling die innovatienetwerken rond hogescholen stimuleert. Van 2007 tot 2013 was hij lector Crossmedia Business aan de Faculteit Communicatie & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en richtte hij het Crossmedialab op ( www.crossmedialab.nl).

Van Vliet studeerde Psychologie en Film- en Televisiewetenschap in Utrecht en promoveerde in 1991 aan de faculteit Letteren van de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek betrof de emotionele beleving van film en televisie.