Hogeschool van Amsterdam

Jaar 2

Het algemene programma loopt door tot in het eerste blok van het tweede jaar. In het volgende blok loop je een oriënterende stage van tien weken. Lees meer over stage via het menu-item stage

Halverwege het tweede jaar kies je voor een verdiepende specialisatie van een halfjaar. 

MIC biedt de volgende specialisaties aan:

  • Tekstschrijven
  • Audiovisuele Producties
  • Mediamarketing
  • Digitale Media

Tekstschrijven

De specialisatie Tekstschrijven sluit aan op de module Redactie en Journalistiek uit de propedeuse. Schrijven leer je door kilometers te maken. Je bekwaamt je verder in de verschillende journalistieke genres: van nieuwsbericht tot interview, van webtekst tot column. Je leert ook commerciële, zakelijke en promotionele teksten schrijven. Kortom: je bent straks een zeer kundig tekstschrijver voor alle platforms die je maar kunt bedenken. Maar natuurlijk krijg je meer vakken dan alleen schrijven.

Audiovisuele Producties

De specialisatie Audiovisuele producties bereidt je voor op functies achter en voor de schermen in de audiovisuele sector. Je leert de beginselen van televisie en radio maken. Je borduurt voort op de vakken uit de propedeuse. Je leert zelfstandig reportages maken. Hoe kom je aan onderwerpen en gasten? Hoe houd je een voorgesprek? Hoe bouw je een uitzending op? Kortom: je maakt zelf televisie en radio.

Mediamarketing

De specialisatie Mediamarketing bereidt je voor op het veelzijdige beroep van mediamarketeer in de 21ste eeuw. Dat betekent dat je thuis bent in de dynamische, internationaal georiënteerde mediabranche en alles weet van zaken als mediaformats, verdienmodellen, marktonderzoek, cijfermatige analyses, contentmarketing, branding, enzovoort.

De insteek is crossmediaal. Je voldoet via verschillende kanalen aan de informatie- en entertainmentbehoeften van consumenten. Ook is er aandacht voor mediatypen die in de propedeuse weinig of geen aandacht kregen, zoals apps, evenementen en games.

Digitale Media

In de specialisatie Digitale Media ben je bezig met het digitaal publiceren van tekst, beeld of audiovisueel materiaal (de content) in een crossmediale context. Je werkt aan digitale mediaproducten zoals bijvoorbeeld een e-magazine voor een uitgever of je ontwikkelt een second screen-applicaties voor een omroep. De vraag is natuurlijk: hoe maak je zo’n applicatie? Hoe beheer je de content die je ervoor nodig hebt? En hoe presenteer je door middel van vormgeving en datavisualisatie die content zo aantrekkelijk mogelijk? Je leert dit allemaal in de specialisatie Digitale Media.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 18 oktober 2017