Hogeschool van Amsterdam

Jaar 3 en 4

In de eerste helft van het derde jaar kies je een tweede, verdiepende specialisatie waarin je vooral werkt op strategisch niveau.

Communicatie biedt de volgende specialisaties aan:  

In deze specialisatie staat de rol van creativiteit in communicatie centraal. Je gaat je bijvoorbeeld verdiepen in hoe een creatief team aan bureauzijde te werk gaat wanneer ze een creatief communicatieconcept ontwikkelen. Hoe kan een creatief team goed worden gebriefd? Waar kan een creatief team door worden geïnspireerd? En welke rol kan onderzoek spelen bij het ontwikkelen en concepttesten van creatieve communicatieconcepten? Je gaat ook zelf op basis van verschillende briefings uit de praktijk creatieve concepten bedenken vooral om te ervaren hoeveel hierbij komt kijken en hoe je creatief werk goed kunt beoordelen.

Als groep ga je voor een opdrachtgever uit de praktijk een communicatieconcept ontwikkelen. En je leert adviesvaardigheden ontwikkelen die je kunt gebruiken bij het presenteren van creatief werk aan je opdrachtgever. Mediakeuzes zijn een onmisbaar onderdeel van een communicatiecampagne. Maar hoe kan je een campagne managen en welke mediastrategie kies je? In deze specialisatie ga je hoofdzakelijk analyseren en ontwikkelen. Je staat vooral stil bij welke strategische keuzes er gemaakt worden om vervolgens deze keuzes te vertalen in een creatief idee en een communicatieconcept.

Een kleiner onderdeel, en een heel praktisch deel van deze specialisatie zal zijn om daadwerkelijk een creatief concept uit te werken tot een concreet fysiek eindresultaat met behulp van de software Adobe Premiere Pro, Photoshop en Indesign.

In de specialisatie Reputatiemanagement ga je reputatie vanuit een strategisch perspectief bekijken. Welke trends komen op in de maatschappij, wat gebeurt er in de samenleving, de politiek en in de media wat van invloed is op de organisatie? Hoe kan een organisatie inspelen op deze ontwikkelingen en op de verwachtingen van al haar stakeholders om haar reputatie te versterken? Je leert in deze specialisatie te kijken en te luisteren naar de buitenwereld en naar de interne organisatie om afstemming te bereiken tussen wie de organisatie wil zijn en hoe stakeholders haar zien. Want een goede reputatie leidt tot meer aankopen, enthousiaste merkambassadeurs, betrokken medewerkers, betere financiële resultaten en een goede buffer bij tegenslagen.

In de tweede helft van het derde jaar en de eerste helft van het vierde jaar kies je een verbredende minor en doe je een beroepsvoorbereidende  stage. De volgorde kies je zelf.

Minor

De minor is een programma van een halfjaar (één semester, 30 studiepunten) waarmee je je kennis kunt verbreden of verdiepen. Je kunt kiezen om één van de twee andere specialisaties van Communicatie die je niet kiest als een minor te volgen of een andere HvA-minor te doen. Je mag er ook voor naar een andere hogeschool of universiteit. Communicatie werkt nauw samen met de mediaopleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC). Het is ook mogelijk om één van de drie derdejaarsspecialisaties van MIC als minor te kiezen (m.u.v. Mediaconcepten als je al Concept en Creatie hebt gedaan). Daarmee word je nog meer allround.’

Kijk voor meer informatie op de pagina over Minoren.

Afstuderen

In het tweede semester van het vierde jaar ga je bewijzen dat je beroepsbekwaam bent. Je bewijst dat je het eindniveau van de opleiding hebt behaald. Dit doe je door een afstudeervariant te kiezen en deze variant individueel te volgen. Je kunt kiezen uit drie varianten:

  • Een onderzoeksopdracht
  • Een product maken
  • Een eigen onderneming opstarten

Deze varianten zijn ontwikkeld, zodat je zelf kunt kiezen hoe je de opleiding afsluit. Zo kies je zelf de variant waar je talenten het beste naar voren kunnen komen in de afstudeeropdracht. Met het resultaat kan je jezelf ook goed profileren na de opleiding richting werkgevers en andere externe partijen.

Je doet bijvoorbeeld onderzoek naar hoe je bepaalde leefstijlen kunt beïnvloeden d.m.v. communicatie. Of je ontwikkelt een campagne voor de Albert Heijn met bijbehorende middelen en media. Je kunt ook een webplatform starten waarop jonge professionals zichzelf kunnen profileren. 

Nadat je de afstudeervariant (voor 25 studiepunten) succesvol hebt afgesloten, mag je deelnemen aan een eindassessment (5 studiepunten). In dit eindassessment ga je aan de hand van een gesprek en een portfolio aantonen dat je de vijf competenties van de opleiding op het juiste eindniveau beheerst. Na een succesvol eindgesprek mag je je verdiende getuigschrift ophalen.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 4 oktober 2017