Hogeschool van Amsterdam

Jaar 2

Het algemene programma loopt door tot in het eerste blok van het tweede jaar. In het volgende blok loop je een oriënterende stage van tien weken. Lees meer over stage via het menu-item stage

Halverwege het tweede jaar kies je voor een verdiepende specialisatie van een halfjaar. 

Communicatiemanagement biedt de volgende specialisaties aan:

Ben jij maatschappelijk betrokken? Zie jij jezelf eerder als woordvoerder van Asscher dan als accountmanager bij Albert Heijn? Wil je de publieke opinie wijzigen over acties van bijvoorbeeld politie of leger? Of zou je graag een Postbus 51-spotje maken om bepaald gedrag van mensen te beïnvloeden?

Met deze specialisatie kun je een van de duizenden communicatieprofessionals bij de overheid; in de politiek of bij een maatschappelijke instantie worden. Je formuleert een communicatiestrategie en bepaalt de boodschap, doelgroep en communicatiemiddelen. Met als doelgroep de burger.

Wat leer je?

Effectief communiceren is de kern. Maar dan wel naar de specifieke eisen van het communiceren vanuit de overheid. Inzicht in het reilen en zeilen bij de overheid is een must. Net als inzicht in de regels van de communicatie. En betrokkenheid bij onderwerpen als recht, ruimte, veiligheid en vrijheid een voordeel. Je kunt denken aan modules over gedragsverandering, woordvoering, ethiek, diversiteit, social media, staatsinrichting en crisiscommunicatie.

Vind jij het intrigerend dat iedereen een iPhone wil, terwijl de meesten niet eens weten wat het product allemaal kan? Dat Calvé goed verkocht wordt al is het duurder dan andere, ook lekkere pindakaas?

Linda. is meer dan een magazine. Het is een merk, met events, boeken, sites, apps. Net als Andre Rieu of Anouk. Veel organisaties verkopen niet meer hun product of dienst, maar laden hun merk. Omdat producten en diensten steeds meer op elkaar gaan lijken, wordt het bouwen aan een merk steeds belangrijker. Corporate branding bewerkstelligt de miljoenenwaarde van grote merken. Heineken is veel meer dan een biertje. Daarom wil bijna ieder bedrijf tegenwoordig een brandmanager (groeiende markt). Samen met management, medewerkers en externe stakeholders bepaalt hij of zij de totstandkoming, stabilisatie en neergang van een merk.

Wat leer je?

Hoe 'maak' je een merk? Hoe laat je het leven bij jouw doelgroep? Wanneer is een merk een love brand? De colleges gaan over actuele ontwikkelingen en theoretische modellen, over nu en de toekomst. Over bijvoorbeeld positioneren, designmanagement, strategische marketing, consumentengedrag en storytelling.

Dit is de aftermovie van de tweede editie TED Talks bij de HvA-opleiding Communicatie. Tweedejaarsstudenten van de specialisaties Merkenmanagement en Communicatiemanagement en Publieke sector pitchen over onderwerpen als subliminale reclame, merkliefde, personal branding en reputatiemanagement.

Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie 6 augustus 2017