Hogeschool van Amsterdam

Communicatie

Bachelor, voltijd

De opleiding Communicatie leidt je op tot de​ allround communicatieprofessional van vandaag én morgen. De mogelijkheden zijn eindeloos: vrijwel elk merk, organisatie en publiek figuur maakt gebruik van communicatie, maar hoe sorteer je nu het meest effect?

Het klassieke doelgroepdenken (‘dit is typisch een product voor de hoger opgeleide man of vrouw’) is eigenlijk achterhaald. Communicatie is steeds vaker ‘gepersonaliseerd’: wat jij dagelijks aan beeld, geluid en tekst ziet, is anders dan wat die persoon tegenover jou in de trein meekrijgt. Toch zijn er ook algemene boodschappen die ook nog steeds alle inwoners moeten bereiken; denk aan informatie bij een ramp, evenement of zelfs het ophalen van het huisvuil. Als communicatiestudent denk je steeds na over de waarde van de boodschap tussen zender en ontvanger. Ben je goed in taal maar schrik je niet van data? Heb je een fascinatie voor merken en organisaties in een maatschappelijk en/of commercieel speelveld? Ben je geïnteresseerd in de ‘achterkant’ van de communicatiebranche?

Dan is de opleiding CO van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) wellicht de juiste studie voor jou.

CO visual device

De praktijkgerichte HvA-opleiding Communicatie leidt je op tot een veelzijdig communicatieprofessional. Uiteraard krijg je de nodige theorie en werk je veel in projecten. Je krijgt ook gastcolleges en gaat op bezoek bij een aantal bedrijven.

Lees meer

Deze opleiding biedt studenten gemiddeld 16 contacturen per week in het eerste studiejaar. Een studiejaar bevat 42 lesweken. De contacttijd bij de opleiding bestaat uit hoor- en werkcolleges, projectbegeleiding en studiebegeleiding. Een contactuur wordt uitgedrukt in onderwijsuren van 50 minuten. Naast de contacttijd besteed je ca. 24 uren alleen of met mede- studenten aan projecten en onderzoeken, maak je opdrachten en bereid je je voor op lessen en tentamens door middel van zelfstudie.

Lees meer

Als afgestudeerde van de opleiding Communicatie kun je in veel branches terecht. Je gaat bijvoorbeeld werken op de communicatieafdeling van Heineken, Ahold, KLM of Tommy Hilfiger. Of je kiest voor een non-profitorganisatie of gemeente. Maar je kunt net zo goed aan de slag bij een reclamebureau waar grote merken jouw klanten zijn.

Lees meer

Je wordt tot deze studie toegelaten als je in het bezit bent van een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Voor het havo-profiel Cultuur en Maatschappij geldt als aanvullende eis het vak Wiskunde A of B.

Lees meer

Schrijf je uiterlijk op 1 mei in via Studielink. Hiervoor heb je een DigiD nodig. Het aanvragen en verkrijgen van een DigiD neemt ca. 5 werkdagen in beslag. Na inschrijving is het verplicht om deel te nemen aan een studiekeuzecheck (www.hva.nl/skc). Je wordt hiervoor door de opleiding uitgenodigd en krijgt een studiekeuzeadvies.

Lees meer
Gepubliceerd door  Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie