Hogeschool van Amsterdam

Out of Ink

Project

Out of Ink: Future Publishing Industries peilt de drempels en vage overgangsgebieden tussen digitale en gedrukte publicaties en ontwikkelt daarnaast praktijken en concepten die de publicatiepraktijk van vandaag nauwkeuriger definiëren en aandrijven.

Out of ink logo


Het initiatief gebruikt praktijkgericht onderzoek met behulp van actieve gedrukte publicaties ( Theory on Demand, Network Notebooks, INC Readers, etc.) om aspecten van het complete uitgeefproces te testen. Het initiatief, dat zich specifiek richt op de productie van wetenschappelijke en theoretische non-fictie werken, test een zich verbredend landschap van distributieplatforms en vraagt ​​hoe de inhoud en vormgeving van een geschreven werk zich vertaalt van print tot digitale media. Een doel is om te fungeren als een georganiseerde facilitator van doe-het-zelf praktijken, om deze verder te professionaliseren en als een model voor anderen te voorzien.

Behalve dit ziet het initiatief uitgeven als meer dan de communicatie en distributie van een idee van een auteur naar een ​​publiek, en ook als een manier om juridische, technische en sociale normen ingebed in intellectueel eigendom, wetenschappelijke communicatie, en noties van auteurschap uit te dagen. Dit omdat de instrumenten van 'professionele' uitgevers breder beschikbaar zijn dan voorheen, in de vorm van software, kantoorprinters en goedkope inbindmachines. Deze omstandigheid wordt beïnvloed door een copyrightsysteem gehandhaafd door middel van achterhaalde juridische instrumenten die vaak in het voordeel zijn van commerciële uitgevers. Uitgeven kan aldus worden gezien als een manier om te experimenteren met verstorende verdienmodellen, nieuwe wettelijke instrumenten en mogelijke vormen van kennisproductie die digitale en analoge middelen combineren.

Samenwerking

Lily Antflick, Morgan Currie, Silvio Lorusso, Francesca Coluzzi