Hogeschool van Amsterdam

AD(H)D (Attention Deficit (Hyperactivity) Disorder)

Er is sprake van concentratiestoornissen, impulsiviteit en hyperactiviteit.

Kenmerken

Student heeft moeite met stilzitten, concentreren en geduld opbrengen. Het overwegend niet-oplettende type wordt ook wel ADD genoemd.

Gevolgen

Sociale en/of psychische problemen, zoals: onderprestatie, depressie, neurose en persoonlijkheidsstoornis.

Vooral bij:

  • Bestuderen van de leerstof
  • College volgen (aanwezigheid, informatie verwerken, aantekeningen maken)
  • Deelname aan dewerkgroepen
  • Individuele werkstukken
  • Tentamens maken
  • Plannen

Een student met AD(H)D is gebaat bij de volgende maatregelen:

  • Prikkelarme ruimtes
    • Individuele studieruimte
    • Aparte tentamenruimte
    • Computerruimte
  • Opnemen van colleges
  • Extra verlichting
  • Overige voorzieningen in overleg met studentendecaan en opleiding.

  • Gebruik van prikkelarme ruimtes
  • Extra begeleiding, bijvoorbeeld bij het maken van een planning (wekelijks, bijvoorbeeld m.b.v. studiemaatje)
  • Aangepaste studieplanning

  • Vooraf beschikbaar stellen van lesstof (via blackboard of intranet)
  • Duidelijke structuur in de les
  • Duidelijke feedback geven

  • Deelnemen aan studiekeuzegesprek (niet iedere studie is even geschikt)
  • Tijdwekker gebruiken
  • Hulpbronnen activeren: bijvoorbeeld afspraak maken om samen met andere student te studeren, vaste afspraken met studieloopbaanbegeleider maken
  • Actief studeren (onderstrepen, samenvatten, hardop lezen)
  • Duidelijke verwachtingen en mogelijkheden aangeven
  • Digitale agenda
  • Geheugensteuntjes zoals memobriefjes
  • Vaste partner voor practica en werkgroepen
  • Oordoppen gebruiken bij het maken van tentamens

  • Tweemaal zoveel jongens als meisjes hebben er last van
  • Komt vaak voor in samenhang met dyslexie
  • Epidemiologie toont aan dat ADHD bij 1 op de 3 kinderen nooit geheel overgaat, maar dat de meesten er 'overheen groeien’.

Gepubliceerd door  Dienst Studentenzaken 22 april 2015